פרשת השבוע נקראת גם שבת חברון, זכר לפטירתה וקבורתה של שרה בחברון, שבהן פותחת פרשת השבוע, פרשת חיי שרה. אלא שבעצם, רוב הפרשה מספרת לא את סיפורה של שרה אלא את סיפורה של מי שמובאת בסוף לאוהל שרה היא אשתו של יצחק – רבקה.
ראוי לבחון את מערכת היחסים הנרקמת בין יצחק לרבקה, מערכת יחסים שונה ממערכת היחסים שבין אברהם לשרה וגם מזו שתצמח בין יעקב לנשותיו.
קולו של יצחק לא נשמע כאשר אברהם אביו מחליט לשלוח את "זקן ביתו" – אליעזר, כדי לבחור עבור בנו אישה ממשפחתו שנותרה בחרן.
" וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם, אֶל־עַבְדּוֹ זְקַן בֵּיתוֹ, הַמֹּשֵׁל, בְּכָל־אֲשֶׁר־לוֹ: שִׂים־נָא יָדְךָ, תַּחַת יְרֵכִי . ג וְאַשְׁבִּיעֲךָ--בַּיהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ: אֲשֶׁר לֹא־תִקַּח אִשָּׁה, לִבְנִי, מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי, אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ. ד כִּי אֶל־אַרְצִי וְאֶל־מוֹלַדְתִּי, תֵּלֵךְ; וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה, לִבְנִי לְיִצְחָק".
סביר להניח שהיה ליצחק מה לומר על השליחות הזו, אבל כותב התורה לא מצא לנכון להביא את התייחסותו של יצחק לנושא. אולי יצחק לא ממש נתן דעתו על מציאת זיווג. בכל מקרה, אליעזר יוצא ואף מצליח במשימתו ושב עם המיועדת.
" וַתָּקָם רִבְקָה וְנַעֲרֹתֶיהָ, וַתִּרְכַּבְנָה עַל־הַגְּמַלִּים, וַתֵּלַכְנָה, אַחֲרֵי הָאִישׁ; וַיִּקַּח הָעֶבֶד אֶת־רִבְקָה, וַיֵּלַךְ . סב וְיִצְחָק בָּא מִבּוֹא, בְּאֵר לַחַי רֹאִי; וְהוּא יוֹשֵׁב, בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב. סג וַיֵּצֵא יִצְחָק לָשׂוּחַ בַּשָּׂדֶה, לִפְנוֹת עָרֶב; וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא, וְהִנֵּה גְמַלִּים בָּאִים.
סיפור מעניין הוא מה רואה כל אחד מבני הזוג :
... וַתִּשָּׂא רִבְקָה אֶת־עֵינֶיהָ, וַתֵּרֶא אֶת־יִצְחָק; וַתִּפֹּל, מֵעַל הַגָּמָל . סה וַתֹּאמֶר אֶל־הָעֶבֶד, מִי־הָאִישׁ הַלָּזֶה הַהֹלֵךְ בַּשָּׂדֶה לִקְרָאתֵנוּ, וַיֹּאמֶר הָעֶבֶד, הוּא אֲדֹנִי; וַתִּקַּח הַצָּעִיף, וַתִּתְכָּס.
יצחק רואה גמלים. רבקה רואה איש ושואלת את העבד : "מִי־הָאִישׁ הַלָּזֶה הַהֹלֵךְ בַּשָּׂדֶה לִקְרָאתֵנוּ" . כשאליעזר מספר לה שזה יצחק אדונו, היא מתכסה בצעיף. יש אומרים שבזה היא יצרה את המנהג שחתן מכסה את פניה של הכלה בדרך לחופה.
כשהמיועדת מובאת אל אוהל שרה, היא מעוררת את אהבתו של יצחק, מהווה נחמה עבורו אחרי מות אמו והוא נושא אותה לאישה :
... וַיְסַפֵּר הָעֶבֶד, לְיִצְחָק, אֵת כָּל־הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר עָשָׂה. סז וַיְבִאֶהָ יִצְחָק, הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ, וַיִּקַּח אֶת־רִבְקָה וַתְּהִי־לוֹ לְאִשָּׁה, וַיֶּאֱהָבֶהָ; וַיִּנָּחֵם יִצְחָק, אַחֲרֵי אִמּוֹ."
אהבתו של יצחק לרבקה אינה פוחתת עקב העקרות הנמשכת עשרים שנה. הפתרון של יצחק ורבקה לעקרותם אינו בבדיקה עם אישה אחרת, כמו שעשתה שרה כשנתנה לאברהם את הגר, כדי, אולי, להיבנות ממנה. הפיתרון שלהם הוא פנייה למי שיכול לסייע בידה לצאת מהעקרות. יצחק מתפלל יחד עם אשתו רבקה והאל נענה לתפילתם.
במערכות יחסים בין אנשים תמיד יש מורכבות ובייחוד בזוגיות מתמשכת בין גבר לאישה. התורה חושפת בפנינו התנהלות משפחתית של אבות ואמהות האומה. ללמדנו, שבמערכות יחסים בכלל ובמערכות זוגיות בפרט, אין מתכונת אחת מומלצת. שלושה אבות, ארבע אמהות ותוספות נשיות, מספקים לנו בספר בראשית מגוון של דוגמאות, שמכל אחת מהן ניתן ללמוד כדי לבחור לעצמנו את ההתנהלות הנכונה והמתאימה לנו. בהצלחה !