תאריך ושעה
 


מונה:


פרשת השבוע, פרשת כי תבוא, מהווה מעין ציווי לחשיבות שיעורי ההיסטוריה.

לא לחינם החליטו מחברי ההגדה של פסח לשבץ בהגדה פרק לימוד היסטוריה הלקוח מתוך הפרשה הזו :
"  וְהָיָה, כִּי־תָבוֹא אֶל־הָאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה; וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּ בָּהּ .   ... ג וּבָאתָ, אֶל־הַכֹּהֵן, אֲשֶׁר יִהְיֶה, בַּיָּמִים הָהֵם; וְאָמַרְתָּ אֵלָיו, הִגַּדְתִּי הַיּוֹם לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ, כִּי־בָאתִי אֶל־הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתֵינוּ לָתֶת לָנוּ.   ד וְלָקַח הַכֹּהֵן הַטֶּנֶא, מִיָּדֶךָ; וְהִנִּיחוֹ--לִפְנֵי, מִזְבַּח יְהוָה אֱלֹהֶיךָ.   ה וְעָנִיתָ וְאָמַרְתָּ לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי, וַיֵּרֶד מִצְרַיְמָה, וַיָּגָר שָׁם בִּמְתֵי מְעָט; וַיְהִי־שָׁם, לְגוֹי גָּדוֹל עָצוּם וָרָב . ו וַיָּרֵעוּ אֹתָנוּ הַמִּצְרִים, וַיְעַנּוּנוּ; וַיִּתְּנוּ עָלֵינוּ, עֲבֹדָה קָשָׁה.   ז וַנִּצְעַק, אֶל־יְהוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתֵינוּ; וַיִּשְׁמַע יְהוָה אֶת־קֹלֵנוּ, וַיַּרְא אֶת־עָנְיֵנוּ וְאֶת־עֲמָלֵנוּ וְאֶת־לַחֲצֵנוּ.   ח וַיּוֹצִאֵנוּ יְהוָה, מִמִּצְרַיִם, בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה, וּבְמֹרָא גָּדֹל--וּבְאֹתוֹת, וּבְמֹפְתִים .   ט וַיְבִאֵנוּ, אֶל־הַמָּקוֹם הַזֶּה; וַיִּתֶּן־לָנוּ אֶת־הָאָרֶץ הַזֹּאת, אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ יא וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב, אֲשֶׁר נָתַן־לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ--וּלְבֵיתֶךָ:  אַתָּה, וְהַלֵּוִי, וְהַגֵּר, אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ." (דברים כו )

את תולדות עם ישראל אנחנו מתחילים מיעקב שקיבל את השם ישראל כשהוא שב מהגלות הראשונה שלו בבית לבן הארמי. זה אותו ישראל היורד מצרימה בשבעים נפש, קרי במתי מעט, והופך שם לגוי גדול. כשעם העבדים הזה לא יכול עוד לסבול את העבדות במצרים, מגיע זמן הגאולה, עת עושה האל ניסים ונפלאות ומוציא אותנו ממצרים. כל זאת כדי להשיב אותנו לארץ ממנו ירד יעקב מצרימה, לארץ זבת חלב ודבש. אחרי שסיפרנו את שיעור ההיסטוריה החשוב הזה, אנחנו מצווים להכיר בטוב הזה ולשמוח שזכינו להימנות על העם הזה :
"וְשָׂמַחְתָּ בְכָל־הַטּוֹב, אֲשֶׁר נָתַן־לְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ וּלְבֵיתֶךָ"

בהמשך מודיע לנו האל שאנחנו נבחרנו להיות לעם סגולה :
"הַיּוֹם הַזֶּה, יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מְצַוְּךָ לַעֲשׂוֹת אֶת־הַחֻקִּים הָאֵלֶּה--וְאֶת־הַמִּשְׁפָּטִים; וְשָׁמַרְתָּ וְעָשִׂיתָ אוֹתָם, בְּכָל־לְבָבְךָ וּבְכָל־נַפְשֶׁךָ .  יז אֶת־יְהוָה הֶאֱמַרְתָּ, הַיּוֹם:  לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וְלָלֶכֶת בִּדְרָכָיו, וְלִשְׁמֹר חֻקָּיו וּמִצְוֺתָיו וּמִשְׁפָּטָיו--וְלִשְׁמֹעַ בְּקֹלוֹ.   יח וַיהוָה הֶאֱמִירְךָ הַיּוֹם, לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה, כַּאֲשֶׁר, דִּבֶּר־לָךְ; וְלִשְׁמֹר, כָּל־מִצְוֺתָיו.   יט וּלְתִתְּךָ עֶלְיוֹן, עַל כָּל־הַגּוֹיִם אֲשֶׁר עָשָׂה, לִתְהִלָּה, וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת; וְלִהְיֹתְךָ עַם־קָדֹשׁ לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ, כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר".

ראשית,לשם מה צריך שיהיה עם סגולה ? מדוע לא כולם שווים בפני האלהים ?
שנית, מה המשמעות להיות הגזע העליון ?
יהיו אשר יאמרו -כך קבע האל ואנו, שאיננו מבינים את מהלכיו של האל, אנחנו צריכים לקבל את שקבע וליישם.
אבל כיצד מיישמים את הקביעה שאנחנו הגזע העליון ?
מה צריך לעשות כדי לקיים ולהיות : " לִתְהִלָּה, וּלְשֵׁם וּלְתִפְאָרֶת" ?

נראה שעל פניו, מי שמנסה להראות שהוא טוב יותר או מיוחד יותר, זה לא מעורר אהבה והערכה אצל הסובבים אותו או בעולם כולו.
ולכן, כדי להיות "עם עליון" צריך להיות "עם קדוש " !!
צריך לנהל חברת מופת הדואגת קודם כל לגר, ליתום ולאלמנה !

התורה מלאה בציוויים לדאגה לחלק החלש בחברה – לקט פאה ושיכחה,  שמיטת כספים ושמיטה בשדה. יובל, בו חוזר הרכוש הפרטי להיות נחלת הכלל ומחלקים מחדש את הקרקעות לכולם. אזהרה מפני שוחד ומפני משפט שאין בו צדקה. ועוד חוקים רבים, שהקוראים כל שבוע את פרשת השבוע נחשפים אליהם.

את הקדושה והעליונות על פני עמים אחרים רוכשים במעשים טובים ובדוגמא אישית ולאומית.


לייבסיטי - בניית אתרים