תאריך ושעה
 


מונה:



פרשת וישלח התשפא 2020

פרשת וישלח מתרחשת בדרך חזרה לארץ המובטחת. זו פרשה מכוננת בה אנו מקבלים את השם שילווה אותנו כעם ישראל לאורך שנים רבות.
 
מה השתנה והתרחש בבית יצחק בעשרים השנים בהם שהה יעקב בבית לבן, התחתן והביא לעולם שנים עשר צאצאים ועוד אחד בדרך ?
 
כך נפתחת הפרשה:
 
"וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו, אֶל-עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר, שְׂדֵה אֱדוֹם. " 
 
עשו , שאחיו התאום יעקב מקפיד לקרוא לו אחי או אדוני, כבר לא גר אצל ההורים. גילם של יעקב ועשו נע בסביבות - מאה.  עשו כנראה הבין שברכת אברהם, שהוענקה ליעקב, כוללת גם את ארץ כנען ולכן הוא חיפש לעצמו ארץ אחרת. עשו, כך על פי הוראת יעקב למלאכים, גר בארץ שעיר בשדה אדום. המידע הזה על מקום מגוריו של עשו הגיע לאוזניו של יעקב , כנראה מפי סוחרים או עוברי דרכים, שהיו רוכבים בין חרן לארץ כנען וחזרה.
 
אותם מעבירי מידע כנראה גם הביאו לעשו את המידע, אודות יציאתו של יעקב מחרן בדרך חזרה לארץ כנען. זו גם הסיבה שעשו הולך לקראתו, על פי דברי המלאכים ליעקב:
 
" וַיָּשֻׁבוּ, הַמַּלְאָכִים, אֶל-יַעֲקֹב, לֵאמֹר:  בָּאנוּ אֶל-אָחִיךָ, אֶל-עֵשָׂו, וְגַם הֹלֵךְ לִקְרָאתְךָ, וְאַרְבַּע-מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ."  
 
מה הייתה מטרת עשו ביציאה לקראת יעקב, עם ארבע מאות איש ?
ומה חשב יעקב על המשלחת של עשו הבאה לקראתו ?
 
" וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד, וַיֵּצֶר לוֹ; וַיַּחַץ אֶת-הָעָם אֲשֶׁר-אִתּוֹ, וְאֶת-הַצֹּאן וְאֶת-הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים--לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת   .  ט וַיֹּאמֶר, אִם-יָבוֹא עֵשָׂו אֶל-הַמַּחֲנֶה הָאַחַת וְהִכָּהוּ--וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר, לִפְלֵיטָה."
 
יעקב עדיין לא נרגע מהמידע שגונב לאזני רבקה לפני עשרים שנה על תוכניתו של עשו :
 
"וַיֹּאמֶר עֵשָׂו בְּלִבּוֹ, יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי, וְאַהַרְגָה, אֶת-יַעֲקֹב אָחִי  .  מב וַיֻּגַּד לְרִבְקָה, אֶת-דִּבְרֵי עֵשָׂו בְּנָהּ הַגָּדֹל; וַתִּשְׁלַח וַתִּקְרָא לְיַעֲקֹב, בְּנָהּ הַקָּטָן, וַתֹּאמֶר אֵלָיו, הִנֵּה עֵשָׂו אָחִיךָ מִתְנַחֵם לְךָ לְהָרְגֶךָ. "
 
אם נאמין לעשו, ואין סיבה לא להאמין לו, הוא לא רצה לצער את יצחק אביו ולכן תוכניתו להרוג את יעקב אחיו הייתה אמורה לצאת לפועל רק אחרי מות יצחק. יצחק בעת ההיא עדיין בחיים בסביבות גיל 160.
כאמור  לעיל "וַיֵּצֵא הָרִאשׁוֹן אַדְמוֹנִי, כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר; וַיִּקְרְאוּ שְׁמוֹ, עֵשָׂו.  כו וְאַחֲרֵי-כֵן יָצָא אָחִיו, וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו, וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, יַעֲקֹב; וְיִצְחָק בֶּן-שִׁשִּׁים שָׁנָה, בְּלֶדֶת אֹתָם." (כה, כה)
 
כשהם נולדו יצחק היה בן 60. עכשיו הם בני מאה לערך. זה- 160 שנה ליצחק, ויצחק ימות רק בגיל 180, כלומר, בעוד עשרים שנה.
 
   אז מה היראה שנפלה על יעקב , ואיזו תועלת תצמח מחציית העם לשני מחנות ?
אם חלילה הייתה כוונת עשו להרוג את יעקב עכשיו ויחד איתו את כל נשיו וצאצאיו של יעקב, מי יעצור בעדו ? ואכן מי שיכול לעצור בעדו מלבצע את הרצח שממנו ירא יעקב, הוא זה שאליו פונה יעקב לקבלת עזרה:
 
"וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב, אֱלֹהֵי אָבִי אַבְרָהָם, וֵאלֹהֵי אָבִי יִצְחָק:  יְהוָה הָאֹמֵר אֵלַי, שׁוּב לְאַרְצְךָ וּלְמוֹלַדְתְּךָ--וְאֵיטִיבָה עִמָּךְ  .    יא קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים, וּמִכָּל-הָאֱמֶת, אֲשֶׁר עָשִׂיתָ, אֶת-עַבְדֶּךָ:  כִּי בְמַקְלִי, עָבַרְתִּי אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה, וְעַתָּה הָיִיתִי, לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת.     יב הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו:  כִּי-יָרֵא אָנֹכִי, אֹתוֹ--פֶּן-יָבוֹא וְהִכַּנִי, אֵם עַל-בָּנִים   .  יג וְאַתָּה אָמַרְתָּ, הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ; וְשַׂמְתִּי אֶת-זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם, אֲשֶׁר לֹא-יִסָּפֵר מֵרֹב"
 
יעקב פונה לאל, זה שנראה אליו בדרך הלוך וזה שאומר ליעקב לשוב לארץ מגורי אביו לארץ כנען. לכאורה יש כאן חוסר אמונה באל !
אם נלך לפי שיטת הפרשנים שאמרו על אברהם, שלא פנה לאל לבקש רחמים על יצחק, כשנתבקש להעלותו לעולה על אחד ההרים, יען כי ידע שהאל הבטיח לו "כי ביצחק יקרא לך זרע".  לפי אותה שיטה היה יעקב צריך להבין שאם האל אמר לו :
 
" וְשַׂמְתִּי אֶת-זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם, אֲשֶׁר לֹא-יִסָּפֵר מֵרֹב
 
אז ברור שעשיו לא יפגע בזרעו.
 
יעקב ירא מפגיעה אפשרית של עשו בו, ביעקב, הוא לא חושש מפגיעה בזרעו . זו הסיבה שבסופו של דבר הוא לא ממש חוצה את העם שאיתו לשני מחנות.  כל הנשים והילדים הולכים יחד.
 
כל האירוע הזה של ההכנות לפגישה המחודשת של יעקב עם אחיו התאום עשו, היא סיפור משני לחלק החשוב בפרשה והוא המפגש והמאבק עם המלאך, לצורך קבלת השם החדש – ישראל.
 
"וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב, לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר.    כו וַיַּרְא, כִּי לֹא יָכֹל לוֹ, וַיִּגַּע, בְּכַף-יְרֵכוֹ; וַתֵּקַע כַּף-יֶרֶךְ יַעֲקֹב, בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ  .  כז וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי, כִּי עָלָה הַשָּׁחַר; וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ, כִּי אִם-בֵּרַכְתָּנִי.    כח וַיֹּאמֶר אֵלָיו, מַה-שְּׁמֶךָ; וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב.     כט וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ--כִּי, אִם-יִשְׂרָאֵל:  כִּי-שָׂרִיתָ עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל.     ל וַיִּשְׁאַל יַעֲקֹב, וַיֹּאמֶר הַגִּידָה-נָּא שְׁמֶךָ, וַיֹּאמֶר, לָמָּה זֶּה תִּשְׁאַל לִשְׁמִי; וַיְבָרֶךְ אֹתוֹ, שָׁם   .  לא וַיִּקְרָא יַעֲקֹב שֵׁם הַמָּקוֹם, פְּנִיאֵל:  כִּי-רָאִיתִי אֱלֹהִים פָּנִים אֶל-פָּנִים, וַתִּנָּצֵל נַפְשִׁי . לב וַיִּזְרַח-לוֹ הַשֶּׁמֶשׁ, כַּאֲשֶׁר עָבַר אֶת-פְּנוּאֵל; וְהוּא צֹלֵעַ, עַל-יְרֵכוֹ.    לג עַל-כֵּן לֹא-יֹאכְלוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-גִּיד הַנָּשֶׁה, אֲשֶׁר עַל-כַּף הַיָּרֵךְ, עַד, הַיּוֹם הַזֶּה:  כִּי נָגַע בְּכַף-יֶרֶךְ יַעֲקֹב, בְּגִיד הַנָּשֶׁה."
 
למה צריך היה  את המאבק עם המלאך כדי לשנות שם ?
 
לולא נאבק יעקב עם האיש, לא היינו יודעים שהמילה "שרית"  משמעותה נאבקת.
 מדוע חשוב לדעת להיאבק " עִם-אֱלֹהִים וְעִם-אֲנָשִׁים" ?
 
ההיאבקות מחשלת את האדם ואת העם.  כל ניסיון הוא בעל פוטנציאל ללמד להתמודד טוב יותר בפעם הבאה. 
הבנו שמאבק עם אנשים מחשל, אבל מדוע חשוב לדעת להתמודד גם עם האל ?
מדוע השם שלנו מורכב משני חלקים "ישר – אל "  היאבקות עם האל ?!
 
נראה שהאל מזמין את יעקב, ששמו הוחלף לישראל ואת צאצאיו, להתמודד ולשאול שאלות ולהציע הצעות גם לאל. כפי שאברהם אזר אומץ להתווכח ולהתמקח על אנשי סדום, כך מותר וצריך לשאול שאלות את האל, כדי להבין את מהלך העניינים.
 
גושפנקא סופית לשינוי השם, יעקב מקבל ישירות מהאל שמבהיר שמעתה אתה כבר לא יעקב, זה שעוקב אחרי אחיך עשו, זה ששמו מתקשר לחלק נמוך שקרוב לעפר. מעתה אתה בפני עצמך, שר האל עלי אדמות.
 
וַיֵּרָא אֱלֹהִים אֶל-יַעֲקֹב עוֹד, בְּבֹאוֹ מִפַּדַּן אֲרָם; וַיְבָרֶךְ, אֹתוֹ  .  י וַיֹּאמֶר-לוֹ אֱלֹהִים, שִׁמְךָ יַעֲקֹב:  לֹא-יִקָּרֵא שִׁמְךָ עוֹד יַעֲקֹב, כִּי אִם-יִשְׂרָאֵל יִהְיֶה שְׁמֶךָ, וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ, יִשְׂרָאֵליא וַיֹּאמֶר לוֹ אֱלֹהִים אֲנִי אֵל שַׁדַּי, פְּרֵה וּרְבֵה--גּוֹי וּקְהַל גּוֹיִם, יִהְיֶה מִמֶּךָּ; וּמְלָכִים, מֵחֲלָצֶיךָ יֵצֵאוּ.  יב וְאֶת-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַתִּי לְאַבְרָהָם וּלְיִצְחָק--לְךָ אֶתְּנֶנָּה; וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ, אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ"
 
כמעט כמו בכל ברכה לאבות, היא מסתיימת בהבטחת הארץ לך ולזרעך עד עולם.
אברהם ויעקב שנאלצו להיאבק על מקומם  ומעמדם זכו לשינוי שמם ע"י אלוקים, כלידה מחדש וכדי שיעיד על התהליך שעברו ועל תפקידם בעולם, שנקבע להם ע"י היושב במרומים, אדון כל הארץ. 
 
שנהיה ראויים לארצנו, הארץ שניתנה לנו בזכות אבות  ונשב על אדמתנו לבטח מעתה ועד עולם.
 




לייבסיטי - בניית אתרים