פרשת נשא היא המשך פרשת במדבר שנפתחת בהמשך עבודת הלוויים ומסתיימת בברכת הכהנים, עליה כבר כתבנו בשבוע שעבר. בין העיסוק בלוויים לברכת הכהנים יש לנו גם שני נושאים מעניינים – הנזיר והאישה הסוטה או האיש הקנאי לאישתו.
" דַּבֵּר֙ אֶל-בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל וְאָֽמַרְתָּ֖ אֲלֵהֶ֑ם אִ֥ישׁ אִישׁ֙ כִּֽי-תִשְׂטֶ֣ה אִשְׁתּ֔וֹ וּמָֽעֲלָ֥ה ב֖וֹ מָֽעַל: {יג} וְשָׁכַ֨ב אִ֣ישׁ אֹתָהּ֘ שִׁכְבַת-זֶ֒רַע֒ וְנֶעְלַם֙ מֵֽעֵינֵ֣י אִישָׁ֔הּ וְנִסְתְּרָ֖ה וְהִ֣יא נִטְמָ֑אָה וְעֵד֙ אֵ֣ין בָּ֔הּ וְהִ֖וא לֹ֥א נִתְפָּֽשָׂה: {יד} וְעָבַ֨ר עָלָ֧יו רֽוּחַ-קִנְאָ֛ה וְקִנֵּ֥א אֶת-אִשְׁתּ֖וֹ וְהִ֣וא נִטְמָ֑אָה אֽוֹ-עָבַ֨ר עָלָ֤יו רֽוּחַ-קִנְאָה֙ וְקִנֵּ֣א אֶת-אִשְׁתּ֔וֹ וְהִ֖יא לֹ֥א נִטְמָֽאָה: {טו} וְהֵבִ֨יא הָאִ֣ישׁ אֶת-אִשְׁתּוֹ֘ אֶל-הַכֹּהֵן֒ ... "
מה קורה במערכת היחסים בין איש לאשתו, בין רוח הקנאה שעברה עליו לבין מועד ההגעה אל הכהן ?
סביר להניח שהאיש הבחין במשהו חריג. אולי שמע שמדברים על אשתו, אולי באו אליו וסיפרו לו ישירות, למרות שהוא לא הבחין בדבר. לא בהכרח מה שמספרים הוא נכון. יכול להיות שאנשים מדמיינים או סיפרו לעצמם סיפור והם מאמינים שזה הדבר ואין בלתו.
בימינו כל יועץ זוגיות יאמר לאיש -שב עם אשתך ותנסו לברר מה באמת קרה, אם קרה. אחר כך אם תרצו - תבואו לטיפול זוגי, לפני שאתם עולים למבחן הפוליגרף של אז, אל הכהן :
" ... וְהִשְׁקָ֣הּ אֶת-הַמַּ֗יִם וְהָֽיְתָ֣ה אִֽם-נִטְמְאָה֘ וַתִּמְעֹ֣ל מַ֣עַל בְּאִישָׁהּ֒ וּבָ֨אוּ בָ֜הּ הַמַּ֤יִם הַמְאָֽרְרִים֙ לְמָרִ֔ים וְצָֽבְתָ֣ה בִטְנָ֔הּ וְנָֽפְלָ֖ה יְרֵכָ֑הּ וְהָֽיְתָ֧ה הָֽאִשָּׁ֛ה לְאָלָ֖ה בְּקֶ֥רֶב עַמָּֽהּ: {כח} וְאִם-לֹ֤א נִטְמְאָה֙ הָֽאִשָּׁ֔ה וּטְהֹרָ֖ה הִ֑וא וְנִקְּתָ֖ה וְנִזְרְעָ֥ה זָֽרַע: {כט} זֹ֥את תּוֹרַ֖ת הַקְּנָאֹ֑ת אֲשֶׁ֨ר תִּשְׂטֶ֥ה אִשָּׁ֛ה תַּ֥חַת אִישָׁ֖הּ וְנִטְמָֽאָה: {ל} אוֹ אִ֗ישׁ אֲשֶׁ֨ר תַּֽעֲבֹ֥ר עָלָ֛יו ר֥וּחַ קִנְאָ֖ה וְקִנֵּ֣א אֶת-אִשְׁתּ֑וֹ וְהֶֽעֱמִ֤יד אֶת-הָֽאִשָּׁה֙ לִפְנֵ֣י יְהֹוָ֔ה וְעָ֤שָׂה לָהּ֙ הַכֹּהֵ֔ן אֵ֥ת כָּל-הַתּוֹרָ֖ה הַזֹּֽאת: {לא} וְנִקָּ֥ה הָאִ֖ישׁ מֵֽעָוֹ֑ן וְהָֽאִשָּׁ֣ה הַהִ֔וא תִּשָּׂ֖א אֶת-עֲוֹנָֽהּ: "
נראה על פניו כי אחרי טקס שכזה, הסיכוי שהאישה "תיזרע זרע" על ידי בעלה, קטן מאוד. איזו אישה תהיה מוכנה להמשיך לחיות עם בעל שחשד בה עד כדי כך שהעביר אותה את הטקס המשפיל הזה ?
כאן נשאלת השאלה - מדוע כתבה התורה גם את התהליך הלא נחמד הזה והעונש בגינו, כאשר כבר בעשרת הדברים שנאמרו מפי הגבורה בהר סיני, כלול גם הציווי -"לא תנאף" ?
זה אולי מביא אותנו לסוגיה שעל הפרק בימים אלו. מדוע הפוליטיקאים החרדים נכנסו לחרדה על דבר העונשים שנכללים, בחוק המוצע, על מי שלא מתייצב לשירות הצבאי ?
העונשים הנלווים בחוק למי שלא מקיים את החוק, לא באו כדי להתעמר בהם, אלא כדי ליצור הרתעה כדי שכולם יקיימו את החוק. לא ברור האם וכמה בעלים באמת עלו לירושלים עם בת זוגם כחשודה בניאוף והאם בכלל התקיים אי פעם הטקס המשפיל הזה.
הנוער החרדי העומד בפני גיוס לצבא העם היהודי, צריך לצאת לרחובות ולהודיע שהעונשים הכתובים בחוק, למי שלא יתייצב וישרת, מיותרים ולא חשובים, יען כי כולנו מתכוונים להתייצב ולשרת את עמנו באהבה !
מוטב יעשו באהבה ולא מיראה