תאריך ושעה
 


מונה:



פרשת וירא התשפג 2022
 
פרשת השבוע פרשת וירא מספרת לנו מספר סיפורים מאוד ידועים.
 
סיפור המלאכים הבאים לבשר לאברהם ושרה על הולדת יצחק.
המשא ומתן בין אברהם לאלהים כדי למנוע את מהפכת סדום ועמורה.
ההריונות של בנות לוט מאביהן.
סיפור נוסף של "אמרי אחותי", הפעם אצל אבימלך בגרר.
הולדת יצחק וגירוש ישמעאל.
הסיפור המוזר של ניסיון העקדה.
ולסיום ההודעה על הולדת רבקה שמגיעה לאברהם.
 
אחת השאלות הקשות שנשאלות על אברהם, בהקשר לכך שהאל מודיע לו שהוא יהיה אב המון גויים, היא על היחס שלו לשני בניו. את ישמעאל בנה של הגר הוא מגרש. את יצחק, בנה היחיד של שרה, הוא מוביל ומעלה אותו על אחד ההרים ושולח יד למאכלת כדי לשחוט אותו.
 
איזה מין אבא הוא אברהם, שמתנהג כך לשני בניו ?
ואולי צריך להקדים ולשאול- איזה מין בן אדם הוא אברהם,
 איזה איש משפחה הוא ?
נזכיר שאברהם, גם אם זה על פי דבר האל הנשמע אליו, נוטש את אביו הזקן בחרן וממשיך לכיוון כנען, רק עם אשתו שרה ועם אחיינו היתום לוט.
כשיש קצת מריבות בין הרועים, אברהם בוחר בדרך של הפרדת כוחות עם לוט.
אברהם מוכן לקחת אישה אחרת על פני אשתו שרה העקרה.
הוא גם מוכן להסתכן ולהציג את שרה אשתו, ולא פעם אחת, כאחותו !
ולו רק כדי "שייטב לו בעבורה" !
גם את אשתו השנייה – הגר, הוא מגרש מביתו פעמיים !
 
חובה עלינו למנות גם את הדברים הטובים שאברהם עשה:
 
בפרשתנו הוא מתגלה כמי שהנחיל לעולם את הכנסת האורחים, כשהוא מכניס שלושה אנשים לא מוכרים לביתו ומארח אותם כיד המלך.
כשהוא שומע מפי האל על המצב המוסרי בסדום, אברהם מנסה לשנות את רוע גזרת החרבתם, שמא יש שם גם כמה צדיקים שבזכותם אפשר לתת למקום עוד הזדמנות.
בפרשה הקודמת שמענו שהוא יוצא למלחמה כדי להשיב את שבויי המלחמה ורכושם ובתוכם את לוט אחיינו. הוא גם לא מוכן לקבל תמורה עבור המעשה שעשה.
 
אברהם נחשב כמי שהביא לעולם את האמונה באל אחד.  היכן זה כתוב?
 
זה לא ממש כתוב. מה שכתוב בפרשת לך לך, זו התגובה של אברהם להבטחה האלוהית  שיהיה לו זרע רב :
 
" וַיֹּאמֶר אַבְרָם--הֵן לִי, לֹא נָתַתָּה זָרַע; וְהִנֵּה בֶן-בֵּיתִי, יוֹרֵשׁ אֹתִי.   ד וְהִנֵּה דְבַר-יְהוָה אֵלָיו לֵאמֹר, לֹא יִירָשְׁךָ זֶה:  כִּי-אִם אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ, הוּא יִירָשֶׁךָ.   ה וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה, וַיֹּאמֶר הַבֶּט-נָא הַשָּׁמַיְמָה וּסְפֹר הַכּוֹכָבִים--אִם-תּוּכַל, לִסְפֹּר אֹתָם; וַיֹּאמֶר לוֹ, כֹּה יִהְיֶה זַרְעֶךָ .  ו וְהֶאֱמִן, בַּיהוָה; וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ, צְדָקָה" (לך לך, טו, ג-ו)
                                                                                 
על סמך מה אומר אפוא דוד :
 
" אַתָּה הוּא ה' הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בְּאַבְרָם וְהוֹצֵאתוֹ מֵאוּר כַּשְׂדִּים וְשַׂמְתָּ שְּׁמוֹ אַבְרָהָם:
וּמָצָאתָ אֶת לְבָבוֹ נֶאֱמָן לְפָנֶיךָ וְכָרוֹת עִמּוֹ הַבְּרִית לָתֵת אֶת אֶרֶץ הַכְּנַעֲנִי הַחִתִּי הָאֱמֹרִי וְהַפְּרִזִּי וְהַיְבוּסִי וְהַגִּרְגָּשִׁי לָתֵת לְזַרְעוֹ וַתָּקֶם אֶת דְּבָרֶיךָ כִּי צַדִּיק אָתָּה:"
 
מי בחר במי ומדוע ?
 
האם הייתה כאן בחירה של אברהם באלהים, או בחירה של האלהים באברהם, או אולי הייתה כאן בחירה הדדית ?
 
מקריאה ומבחינת האמור בשלושת הפרשות בהן מסופר על חיי אברהם, נראה שדוד הגדיר נכון כשאמר :
 "אַתָּה הוּא ה' הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ בְּאַבְרָם ... 
 
והסיבה היא כי :
" מָצָאתָ אֶת לְבָבוֹ נֶאֱמָן לְפָנֶיךָ ".
 
הנאמנות של אברהם היא הנאמנות כלפי האל והרבה פחות כלפי המשפחה שלו.  אפשר לנסות ולהסביר ולהבין את התנהגותו של אברהם, בעובדה שלא כל אחד זוכה להתגלות האל, גם אם זה בחלום ובמחזה ולא כמו עם משה פנים אל פנים.  החוויות של אברהם בהתגלויות האלוהיות מובילות אותו, גם אם לא תמיד הוא מבין את דבר האל עד תומו, לעשות מעשים שאולי אנחנו לא היינו עושים.
 
אברהם הוא יותר מופת להתנהלות ציבורית. הוא מוכן לצאת למלחמה למען הצדק. הוא מוכן להתדיין אפילו עם אלהים  למען עשות צדקה ומשפט.
 
שנדע לקחת מכל אחד את הדברים הטובים שהוא הביא לעולם, וללמוד מהדברים הלא טובים, איך לא צריך להתנהג .
 

שבת שלום



לייבסיטי - בניית אתרים