תאריך ושעה
 


מונה:

ערב שבת פרשת נח התשפב 2021
 
יש משהו אירוני בתפילה לירידת גשמים דווקא בז' במר-חשון בשבוע אחרי שקוראים את פרשת נח שהיא בעצם פרשת המבול, שם הגשם לא הפסיק לרדת עד שמחה את כל היקום .
 
מה היה המצב הכל כך נוראי שהאל מתנחם על כי ברא את האדם ומחליט להשמיד את כל מה שעל פני האדמה ומדוע הוא בוחר דווקא בשיטת ההשמדה  בצורת המבול?
 
כך מתאר האל את מה שקורה בארץ בסוף פרשת בראשית:
 
" וַיַּרְא יְהוָה, כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ, וְכָל-יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ, רַק רַע כָּל-הַיּוֹם:
ו וַיִּנָּחֶם יְהוָה, כִּי-עָשָׂה אֶת-הָאָדָם בָּאָרֶץ; וַיִּתְעַצֵּב, אֶל-לִבּוֹ .  ז וַיֹּאמֶר יְהוָה, אֶמְחֶה אֶת-הָאָדָם אֲשֶׁר-בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, מֵאָדָם עַד-בְּהֵמָה, עַד-רֶמֶשׂ וְעַד-עוֹף הַשָּׁמָיִם:  כִּי נִחַמְתִּי, כִּי עֲשִׂיתִם  .  ח וְנֹחַ, מָצָא חֵן בְּעֵינֵי יְהוָה".
 
כאמור האל מתאר באופן כולל את מה שמתחולל :
" כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ, וְכָל-יֵצֶר מַחְשְׁבֹת לִבּוֹ, רַק רַע כָּל-הַיּוֹם:"
אבל אין , לא פרוט ולא הסבר מה פשר הרעה ומה המחשבות הרעות !
 
גם בתחילת פרשת נח התיאור של מעשי האדם הוא די כוללני :
 
" וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ, לִפְנֵי הָאֱלֹהִים; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, חָמָס.   יב וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאָרֶץ, וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה:  כִּי-הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ, עַל-הָאָרֶץ
 
אלוהים מגדיר את המעשים שנעשים בארץ, כמעשי שחיתות.
והוא מיחס את המעשים הללו לכל בשר. אולי מתכוון שגם בני האדם וגם החיות השחיתו את דרכם בארץ. זה אולי מסביר את העונש המושת גם על בני האדם וגם על כל החיות שעל הארץ.
 
כך גם מתאר האל את תוכניתו לפני נח שמצא חן בעיניו :
 
 יג וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ, קֵץ כָּל-בָּשָׂר בָּא לְפָנַי--כִּי-מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס, מִפְּנֵיהֶם; וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם, אֶת-הָאָרֶץ. "
 
יש כאן סוג של מידה כנגד מידה , כאשר העונש על השחיתות הוא השחתה של כל מה שעל הארץ.
 
וכאשר הושלמה מלאכת בניית התיבה שוב אומר האל לנח מה מטרת המבול :
 
אם קודם אמר האל :  " וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם, אֶת-הָאָרֶץ. "
עכשו הביטוי הוא :  "וּמָחִיתִי, אֶת-כָּל-הַיְקוּם אֲשֶׁר עָשִׂיתִי, מֵעַל, פְּנֵי הָאֲדָמָה."
 
מה בין השחתה למחיה ?
יכול להיות , שהייתה לאל ציפייה לתיקון דרכו של כל בשר על הארץ.
 
סביר להניח שהם ראו את התיבה שנח מכין, וודאי שאלו את נח לשם מה הוא בונה תיבה קרי סוג של אניה ועוד על היבשה ! 
סביר להניח שנח ענה להם את דבר האלוהים שהוא עומד להשחית את הארץ בגלל שהם השחיתו את דרכם. 
 
ומשצפיית האל מהאדם נכזבה, הוא מחריף את הביטוי מהשחתה למחיית כל היקום.  והוא גם מוסיף שלא יהיה ספק שאת היקום הזה הוא זה שעשה אותו והוא זה כפי שנאמר בסוף בראשית , הוא מצטער :
 
"וַיִּנָּחֶם יְהוָה, כִּי-עָשָׂה אֶת-הָאָדָם בָּאָרֶץ; וַיִּתְעַצֵּב, אֶל-לִבּוֹ . "
 
ואכן המבול מוחה את היקום:
 
" וַיִּגְוַע כָּל-בָּשָׂר הָרֹמֵשׂ עַל-הָאָרֶץ, בָּעוֹף וּבַבְּהֵמָה וּבַחַיָּה, וּבְכָל-הַשֶּׁרֶץ, הַשֹּׁרֵץ עַל-הָאָרֶץ--וְכֹל, הָאָדָם.    כב כֹּל אֲשֶׁר נִשְׁמַת-רוּחַ חַיִּים בְּאַפָּיו, מִכֹּל אֲשֶׁר בֶּחָרָבָה—מֵתוּ . כג וַיִּמַח אֶת-כָּל-הַיְקוּם אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָאֲדָמָה, מֵאָדָם עַד-בְּהֵמָה עַד-רֶמֶשׂ וְעַד-עוֹף הַשָּׁמַיִם, וַיִּמָּחוּ, מִן-הָאָרֶץ; וַיִּשָּׁאֶר אַךְ-נֹחַ וַאֲשֶׁר אִתּוֹ, בַּתֵּבָה."
 
ועדיין לא קיבלנו פירוט של המעשים הרעים ולא קיבלנו הסבר מדוע דווקא השיטה הזו למחיית היקום במבול, נבחרה כדי להעניש את המושחתים .
 
בעצם , מה אנחנו צריכים ללמוד ממעשה המבול, ומה צריך לעשות אחרי המבול?
 
המבול הביא את היקום קצת חזרה אל הראשית והפסוק הראשון אחרי המבול מזכיר לנו את התוהו ובוהו שהיה בטרם הבריאה. ( מי שמתעניין בגיאולוגיה אולי ייחס את מצב המבול להצפת ים טטיס את היבשה.)
 
"וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים, אֶת-נֹחַ, וְאֵת כָּל-הַחַיָּה וְאֶת-כָּל-הַבְּהֵמָה, אֲשֶׁר אִתּוֹ בַּתֵּבָה; וַיַּעֲבֵר אֱלֹהִים רוּחַ עַל-הָאָרֶץ, וַיָּשֹׁכּוּ הַמָּיִם".
 
כמו בבראשית :
  " וְהָאָרֶץ, הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ, וְחֹשֶׁךְ, עַל-פְּנֵי תְהוֹם; וְרוּחַ אֱלֹהִים, מְרַחֶפֶת עַל-פְּנֵי הַמָּיִם."
 
המבול לא ממש מחזיר אל הראשית יען כי מהתיבה יוצאים כל בעלי החיים שנבחרו כדי להתחיל עולם חדש וגם לא צריך לברוא את האדם מחדש, גם כאן יש כבר משפחה נבחרת של הורים , שלושה בנים ונשותיהם ואפילו נכד שנולד כנראה בתיבה יען כי אביו חם מכונה : 
 
"וַיִּהְיוּ בְנֵי-נֹחַ, הַיֹּצְאִים מִן-הַתֵּבָה--שֵׁם, וְחָם וָיָפֶת; וְחָם, הוּא אֲבִי כְנָעַן."
 
"אחרי המבול תמיד יש קשת בענן" כתב רפנאל, אבל המשיך וכתב:
"אחרי המכה תמיד נשאר סימן"
 
האל מבטיח שלא יביא עוד עונש בצורת מבול, אבל זה לא אומר ששחיתות לא תענה בעונש חמור.
 
העובדה שאין פרוט למעשי השחיתות, יכול להיות שבאה ללמדנו שכל מעשה שחיתות טומן בחובו זרע פורענות, שיכול להביא סוג של מבול על העולם. הוא לא חייב להיות משהו גדול כמו מבול, הוא יכול להיות גם משהו זעיר ובלתי נראה כמו איידס או קורונה !
 
כשהמתירנות המינית עברה את הגבול , בא על העולם האיידס וקצת ריסן .
 
יכול להיות שהקורונה , גם היא באה לרסן שחיתות שהתפשטה בעולם.
 
בסוף השיר כתב רפנאל ומחק :
 
"ולמרות הבאלגן אנחנו כאן אנחנו כאן"
 
זה היה לפני מלחמת לבנון השנייה ולצערנו היום הבאלגן לא יותר קטן.
 
אבל הפזמון היה ונשאר אופטימי :
 
"הכל חוזר להיות ירוק גם הלבלוב שהתייבש
רק רוצים את השלווה מה נשאר עוד לבקש "
 
שתהיה לכם שבת נוחה
 


 

לייבסיטי - בניית אתרים