תאריך ושעה
 


מונה:



השבת פרשת יתרו. מתוכה בחרנו לעסוק בסדרי ממשל.
 
הפרשה פותחת בכותרת של הביקור המשפחתי והמדיני של יתרו.
 
זאת, בהמשך לרושם שעשתה יציאת מצרים באזור כפי שנאמר בשירת הים:
 
"שָׁמְעוּ עַמִּים, יִרְגָּזוּן;  חִיל  אָחַז, יֹשְׁבֵי פְּלָשֶׁת.   טו אָז נִבְהֲלוּ, אַלּוּפֵי  אֱדוֹם--  אֵילֵי מוֹאָב, יֹאחֲזֵמוֹ רָעַד;  נָמֹגוּ,  כֹּל יֹשְׁבֵי כְנָעַן.  טז תִּפֹּל עֲלֵיהֶם אֵימָתָה  וָפַחַד,  בִּגְדֹל זְרוֹעֲךָ יִדְּמוּ כָּאָבֶן":
 
גם אל מדין הגיעה אותה שמועה :
 
" וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן, חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה, וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ:  כִּי-הוֹצִיא יְהוָה אֶת-יִשְׂרָאֵל, מִמִּצְרָיִם…  "
 
בעקבות אותה שמועה ועם תום השעבוד של בני ישראל במצרים, מחליט יתרו להגיע לפגישה עם משה, כדי- ראשית- לבצע איחוד משפחה ושנית- כדי לשמוע ממקור ראשון, מה באמת קרה.
 
ב וַיִּקַּח, יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה, אֶת-צִפֹּרָה, אֵשֶׁת מֹשֶׁה--אַחַר, שִׁלּוּחֶיהָ.   ג וְאֵת, שְׁנֵי בָנֶיהָ:  אֲשֶׁר שֵׁם הָאֶחָד, גֵּרְשֹׁם--כִּי אָמַר, גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה.   ד וְשֵׁם הָאֶחָד, אֱלִיעֶזֶר--כִּי-אֱלֹהֵי אָבִי בְּעֶזְרִי, וַיַּצִּלֵנִי מֵחֶרֶב פַּרְעֹה.   ה וַיָּבֹא יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה, וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ--אֶל-מֹשֶׁה:  אֶל-הַמִּדְבָּר, אֲשֶׁר-הוּא חֹנֶה שָׁם--הַר הָאֱלֹהִים .  ו וַיֹּאמֶר, אֶל-מֹשֶׁה, אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ, בָּא אֵלֶיךָ; וְאִשְׁתְּךָ--וּשְׁנֵי בָנֶיהָ, עִמָּהּ .  ז וַיֵּצֵא מֹשֶׁה לִקְרַאת חֹתְנוֹ, וַיִּשְׁתַּחוּ וַיִּשַּׁק-לוֹ, וַיִּשְׁאֲלוּ אִישׁ-לְרֵעֵהוּ, לְשָׁלוֹם; וַיָּבֹאוּ, הָאֹהֱלָה ...
 
אודה ולא אבוש שגם אני הלכתי שבי אחרי הפרשנים שטענו כי " אַחַר, שִׁלּוּחֶיהָ " משמע שמשה גירש את ציפורה מלהיות אשתו, כשיצא לשליחותו להוציא את ישראל ממצרים.
 
ברוח הימים האלו של המלחמה, נראה יותר ללמוד ממעשהו של משה, שלפני שיוצאים למלחמה, צריך לשלוח את האישה והילדים למקום בטוח.  בנוסף, אולי אפשר ללמוד מכאן נושא קצת כאוב ואולי אף קצת מוריד את המורל והוא- שלפני שיוצאים למשימה שלא בטוח שחוזרים ממנה בשלום, מפקידים בידי האישה מה שנקרא "גט על תנאי". אם חלילה הגבר נעלם ולא מוצאים אותו, אזי האישה לא שבויה בעגינותה.
 
בסיום הביקור של יתרו נאמר :
 
"וַיְשַׁלַּח מֹשֶׁה, אֶת-חֹתְנוֹ; וַיֵּלֶךְ לוֹ, אֶל-אַרְצוֹ."
 
אפשר אולי ללמוד מהעובדה שאין התייחסות מיוחדת של משה לאשתו ולשני בניו, שעם כל הכבוד להם, האישה והילדים של המנהיג, לא צריכים להיות חשובים בתפקידו של המנהיג הבעל-האב ולא צריך להזכיר אותם. הם לא צריכים להתערב בתפקידו כמנהיג. 
השימוש בפועל הזהה של "שילוח" עכשיו בשילוח של יתרו וקודם בשילוחים של ציפורה יכולים להעיד, שאלה לא היו שילוחים של גרושים אלא של פרידה.
 
ומשעשינו את הצדק ההיסטורי והמשפחתי עם משה ואשתו ושני בניו, עכשיו נתייחס לנושא המרכזי שנוצר מביקורו ומעצותיו של יתרו – מהי צורת הממשל הנכונה.
 
יתרו מביט מהצד לראות כיצד נראה יום בחייו של המנהיג משה :
 
" וַיְהִי, מִמָּחֳרָת, וַיֵּשֶׁב מֹשֶׁה, לִשְׁפֹּט אֶת-הָעָם; וַיַּעֲמֹד הָעָם עַל-מֹשֶׁה, מִן-הַבֹּקֶר עַד-הָעָרֶב.   יד וַיַּרְא חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵת כָּל-אֲשֶׁר-הוּא עֹשֶׂה לָעָם; וַיֹּאמֶר, מָה-הַדָּבָר הַזֶּה אֲשֶׁר אַתָּה עֹשֶׂה לָעָם--מַדּוּעַ אַתָּה יוֹשֵׁב לְבַדֶּךָ, וְכָל-הָעָם נִצָּב עָלֶיךָ מִן-בֹּקֶר עַד-עָרֶב.   טו וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, לְחֹתְנוֹ:  כִּי-יָבֹא אֵלַי הָעָם, לִדְרֹשׁ אֱלֹהִים.   טז כִּי-יִהְיֶה לָהֶם דָּבָר, בָּא אֵלַי, וְשָׁפַטְתִּי, בֵּין אִישׁ וּבֵין רֵעֵהוּ; וְהוֹדַעְתִּי אֶת-חֻקֵּי הָאֱלֹהִים, וְאֶת-תּוֹרֹתָיו.
 
נזכיר מה היו קורות חייו של משה עד שהוא הגיע ליום הזה כשהוא פוגש את יתרו:
משה גדל כילד מאומץ בחצר מלך מצרים. כשהוא מתבגר ויוצא אל אחיו, הוא מנסה לעשות צדק אך מהר מאוד הוא הופך לעבריין נמלט החשוד ברצח. על המשך חייו יש מדרשים שונים ומשונים. מן הכתוב אנו למדים שכל חייו, עד הגיעו לגיל שמונים, משה הוא רועה צאן של חותנו יתרו. 
כשנה, משה, כשליחו של האל, עסוק במגעים דיפלומטיים עם פרעה ועושה לשם כך ניסים ונפלאות. ורק עתה, לאחר קריעת ים סוף והיציאה ממצרים למדבר סיני, משה מתחיל להיות המנהיג הכל יכול של עם ישראל.
מתוך המצב הזה, עם ישראל מגיע אליו כדי שיפתור כל בעיה שיש להם.
לכן אומר לו יתרו :
 
" וַיֹּאמֶר חֹתֵן מֹשֶׁה, אֵלָיו:  לֹא-טוֹב, הַדָּבָר, אֲשֶׁר אַתָּה, עֹשֶׂה.   יח נָבֹל תִּבֹּל--גַּם-אַתָּה, גַּם-הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר עִמָּךְ:  כִּי-כָבֵד מִמְּךָ הַדָּבָר, לֹא-תוּכַל עֲשֹׂהוּ לְבַדֶּךָ."  
 
יתרו הוא לא רק מבקר המעיר ומתריע מפני מהלכים לא נכונים ולא טובים.
יתרו מציע פתרונות טובים יותר, מתוך ניסיונו ככהן מדין :
 
" ... עַתָּה שְׁמַע בְּקֹלִי, אִיעָצְךָ, וִיהִי אֱלֹהִים, עִמָּךְ; הֱיֵה אַתָּה לָעָם, מוּל הָאֱלֹהִים, וְהֵבֵאתָ אַתָּה אֶת-הַדְּבָרִים, אֶל-הָאֱלֹהִים.   כ וְהִזְהַרְתָּה אֶתְהֶם, אֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַתּוֹרֹת; וְהוֹדַעְתָּ לָהֶם, אֶת-הַדֶּרֶךְ יֵלְכוּ בָהּ, וְאֶת-הַמַּעֲשֶׂה, אֲשֶׁר יַעֲשׂוּן.
 
 
 
וזו שיטת הממשל המבוזרת שמציע יתרו :
 
" ... וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל-הָעָם אַנְשֵׁי-חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת--שֹׂנְאֵי בָצַע; וְשַׂמְתָּ עֲלֵהֶם, שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת, שָׂרֵי חֲמִשִּׁים, וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת.   כב וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, בְּכָל-עֵת, וְהָיָה כָּל-הַדָּבָר הַגָּדֹל יָבִיאוּ אֵלֶיךָ, וְכָל-הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפְּטוּ-הֵם; וְהָקֵל, מֵעָלֶיךָ, וְנָשְׂאוּ, אִתָּךְ.   כג אִם אֶת-הַדָּבָר הַזֶּה, תַּעֲשֶׂה, וְצִוְּךָ אֱלֹהִים, וְיָכָלְתָּ עֲמֹד; וְגַם כָּל-הָעָם הַזֶּה, עַל-מְקֹמוֹ יָבֹא בְשָׁלוֹם.  
 
מהי שיטת ממשל מציע יתרו ?
 
ההצעה של יתרו לתת תפקידים ל-שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת, שָׂרֵי חֲמִשִּׁים, וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת, מייצרת תפקידים לאנשים רבים, שלא בטוח שיש בהם צורך.  שרי אלפים ואולי גם שרי מאות ,  מהווים ייעול וגם נותנים עיסוק ואולי פרנסה לאנשים. אבל שרי חמישים וודאי שרי עשרות, נראים מיותרים. לא ברור גם מה בעצם עיסוקם. הם מוגדרים כשרים אבל תפקידם על פי הכתוב הוא לשפוט.
 
על פי יתרו נדרשים האנשים להיות בעלי מספר תכונות בסיסיות :
 
"... וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל-הָעָם אַנְשֵׁי-חַיִל יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת--שֹׂנְאֵי בָצַע "
 
ראשית, אתה המנהיג תבחר אותם אבל הם צריכים לייצג את כל חלקי העם !
שנית , הם צריכים להיות, אנשי חיל וגם יראי אלוהים.  גם אנשי סיפא וגם אנשי ספרא. ובתרגום לעברית פשוטה ומעשית, הם צריכים להיות בעלי יכולות וכישורים להיות לוחמים, שיעשו חיל בשדה הקרב וגם להיות יראי אלוהים. 
אין סתירה בין להיות בחור הלומד תורה ומקיים מצוות לבחור לוחם. צריך להיות בעל ניסיון בשתי התכונות.  בנוסף, הם צריכים להיות אנשי אמת, שהבצע לא מסנוור את עיניהם ואי אפשר לשחד אותם לסטות מהאמת.
 
ליצני הדור טענו שמשה לא הצליח למצוא אנשים עם כל התכונות שמנה יתרו והוא מצא רק אנשי חיל.  יחד עם זאת הוא הקפיד שהם יבואו מכל חלקי העם.
 
 ... וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה, לְקוֹל חֹתְנוֹ; וַיַּעַשׂ, כֹּל אֲשֶׁר אָמָר.   כה וַיִּבְחַר מֹשֶׁה אַנְשֵׁי-חַיִל מִכָּל-יִשְׂרָאֵל, וַיִּתֵּן אֹתָם רָאשִׁים עַל-הָעָם--שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת, שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת.   כו וְשָׁפְטוּ אֶת-הָעָם, בְּכָל-עֵת:  אֶת-הַדָּבָר הַקָּשֶׁה יְבִיאוּן אֶל-מֹשֶׁה, וְכָל-הַדָּבָר הַקָּטֹן יִשְׁפּוּטוּ הֵם.  "
 
ברור לכל בר דעת ששיטת הממשל הזו אולי עונה על הצרכים הראשוניים במדבר, אבל היא לא שיטת ממשל שאפשר לחיות איתה לאורך זמן.
 
ידועה שושלת מסירת התורה, שאולי מעידה על צורות הממשל שהיו בעם ישראל לאורך הדורות, כמופיע בתחילת המשנה:
 
" מֹשֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי,  וּמְסָרָהּ לִיהוֹשֻׁעַ, וִיהוֹשֻׁעַ לִזְקֵנִים, וּזְקֵנִים לִנְבִיאִים, וּנְבִיאִים מְסָרוּהָ לְאַנְשֵׁי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה."
בפועל, משה מעביר לא רק את התורה אלא בעיקר את ההנהגה ליהושע.
אחרי יהושע, כסדר התנ"ך, שלטו השופטים ואחריהם עלי הכהן ושמואל הנביא, עד אשר דרש העם משמואל, על פי דרישת "זקני ישראל", למנות עליהם מלך ככל העמים.  הדרישה הזו מסתמכת כנראה על הכתוב בספר דברים :
" כִּי-תָבֹא אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ, וִירִשְׁתָּהּ, וְיָשַׁבְתָּה בָּהּ; וְאָמַרְתָּ, אָשִׂימָה עָלַי מֶלֶךְ, כְּכָל-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר סְבִיבֹתָי.   טו שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ, אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בּוֹ:  מִקֶּרֶב אַחֶיךָ, תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ--לֹא תוּכַל לָתֵת עָלֶיךָ אִישׁ נָכְרִי, אֲשֶׁר לֹא-אָחִיךָ הוּא.   טז רַק, לֹא-יַרְבֶּה-לּוֹ סוּסִים, וְלֹא-יָשִׁיב אֶת-הָעָם מִצְרַיְמָה, לְמַעַן הַרְבּוֹת סוּס; וַיהוָה, אָמַר לָכֶם, לֹא תֹסִפוּן לָשׁוּב בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה, עוֹד.   יז וְלֹא יַרְבֶּה-לּוֹ נָשִׁים, וְלֹא יָסוּר לְבָבוֹ; וְכֶסֶף וְזָהָב, לֹא יַרְבֶּה-לּוֹ מְאֹד.   יח וְהָיָה כְשִׁבְתּוֹ, עַל כִּסֵּא מַמְלַכְתּוֹ--וְכָתַב לוֹ אֶת-מִשְׁנֵה הַתּוֹרָה הַזֹּאת, עַל-סֵפֶר, מִלִּפְנֵי, הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם.   יט וְהָיְתָה עִמּוֹ, וְקָרָא בוֹ כָּל-יְמֵי חַיָּיו--לְמַעַן יִלְמַד, לְיִרְאָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהָיו, לִשְׁמֹר אֶת-כָּל-דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת וְאֶת-הַחֻקִּים הָאֵלֶּה, לַעֲשֹׂתָם.   כ לְבִלְתִּי רוּם-לְבָבוֹ מֵאֶחָיו, וּלְבִלְתִּי סוּר מִן-הַמִּצְוָה יָמִין וּשְׂמֹאול--לְמַעַן יַאֲרִיךְ יָמִים עַל-מַמְלַכְתּוֹ הוּא וּבָנָיו, בְּקֶרֶב יִשְׂרָאֵל". (דברים יז )
 
ולמרות הכתוב בספר דברים על פי ה', כשבאה הדרישה בפועל מהעם,  אין זה לרוחו של שמואל הנביא :
"וַיִּתְקַבְּצוּ, כֹּל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל; וַיָּבֹאוּ אֶל-שְׁמוּאֵל, הָרָמָתָה .  ה וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו, הִנֵּה אַתָּה זָקַנְתָּ, וּבָנֶיךָ, לֹא הָלְכוּ בִּדְרָכֶיךָ; עַתָּה, שִׂימָה-לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ--כְּכָל-הַגּוֹיִם .  ו וַיֵּרַע הַדָּבָר, בְּעֵינֵי שְׁמוּאֵל, כַּאֲשֶׁר אָמְרוּ, תְּנָה-לָּנוּ מֶלֶךְ לְשָׁפְטֵנוּ; וַיִּתְפַּלֵּל שְׁמוּאֵל, אֶל-יְהוָה". 
 
מה תפקידו של המלך על פי הבקשה ?   תפקידו בעיניהם לשפוט את העם !
 
אומר האל לשמואל- תסביר לעם מה המשמעות של הנהגה על ידי מלך ומה הם תפקידיו.
 
"וְעַתָּה, שְׁמַע בְּקוֹלָם:  אַךְ, כִּי-הָעֵד תָּעִיד בָּהֶם, וְהִגַּדְתָּ לָהֶם, מִשְׁפַּט הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר יִמְלֹךְ עֲלֵיהֶם.   י וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל, אֵת כָּל-דִּבְרֵי יְהוָה, אֶל-הָעָם, הַשֹּׁאֲלִים מֵאִתּוֹ מֶלֶךְ. 
 
אלה תפקידי המלך וזה מה שמצפה לכם משלטון של מלך, אומר להם שמואל :
 
... וַיֹּאמֶר--זֶה יִהְיֶה מִשְׁפַּט הַמֶּלֶךְ, אֲשֶׁר יִמְלֹךְ עֲלֵיכֶם:  אֶת-בְּנֵיכֶם יִקָּח, וְשָׂם לוֹ בְּמֶרְכַּבְתּוֹ וּבְפָרָשָׁיו, וְרָצוּ, לִפְנֵי מֶרְכַּבְתּוֹ.   יב וְלָשׂוּם לוֹ, שָׂרֵי אֲלָפִים וְשָׂרֵי חֲמִשִּׁים; וְלַחֲרֹשׁ חֲרִישׁוֹ וְלִקְצֹר קְצִירוֹ, וְלַעֲשׂוֹת כְּלֵי-מִלְחַמְתּוֹ וּכְלֵי רִכְבּוֹ.   יג וְאֶת-בְּנוֹתֵיכֶם, יִקָּח, לְרַקָּחוֹת וּלְטַבָּחוֹת, וּלְאֹפוֹת .  יד וְאֶת-שְׂדוֹתֵיכֶם וְאֶת-כַּרְמֵיכֶם וְזֵיתֵיכֶם, הַטּוֹבִים--יִקָּח; וְנָתַן, לַעֲבָדָיו.   טו וְזַרְעֵיכֶם וְכַרְמֵיכֶם, יַעְשֹׂר; וְנָתַן לְסָרִיסָיו, וְלַעֲבָדָיו. טז וְאֶת-עַבְדֵיכֶם וְאֶת-שִׁפְחוֹתֵיכֶם וְאֶת-בַּחוּרֵיכֶם הַטּוֹבִים, וְאֶת-חֲמוֹרֵיכֶם--יִקָּח; וְעָשָׂה, לִמְלַאכְתּוֹ .  יז צֹאנְכֶם, יַעְשֹׂר; וְאַתֶּם, תִּהְיוּ-לוֹ לַעֲבָדִים .  יח וּזְעַקְתֶּם, בַּיּוֹם הַהוּא, מִלִּפְנֵי מַלְכְּכֶם, אֲשֶׁר בְּחַרְתֶּם לָכֶם; וְלֹא-יַעֲנֶה יְהוָה אֶתְכֶם, בַּיּוֹם הַהוּא .
 
שמואל מפרט ומספר לעם ישראל כיצד מתנהלים מלכי אומות העולם
 וסביר להניח שכך יתנהל גם מלך אשר ימלוך על ישראל.
עם ישראל לא נבהל מהתחזית הקשה של שמואל על דרכי שלטונם של מלכים. 
העם דורש מלך ומסביר מה תפקידו של המלך לשיטתם. המלך ישפוט את העם ויהיה זה שיוצא בראש הצבא למלחמות מול האויבים:
 
 ...  וַיְמָאֲנוּ הָעָם, לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל שְׁמוּאֵל; וַיֹּאמְרוּ לֹּא, כִּי אִם-מֶלֶךְ יִהְיֶה עָלֵינוּ  
  וְהָיִינוּ גַם-אֲנַחְנוּ, כְּכָל-הַגּוֹיִם; וּשְׁפָטָנוּ מַלְכֵּנוּ וְיָצָא לְפָנֵינוּ, וְנִלְחַם אֶת-מִלְחֲמֹתֵנוּ .
 
האויבים בעת ההיא היו בעיקר הפלשתים, שעלו לתוככי הארץ מדרום, מאזור עזה.   סביר להניח שהכמיהה למלך הייתה בין היתר על הרקע הזה וגם מאחר ובניו של שמואל, שמונו להיות שופטים, היו קצת מושחתים.
 
אחרי שמואל מתחילה תקופת המלכים – שאול, דוד ושלה וצאצאיו.
הממלכה אומנם מתפצלת אך צורת השלטון נשארת שיטה מלוכנית. 20 מלכים מולכים על כל אחת מהממלכות עד אשר האימפריות אשור ובבל משתלטות על ארץ ישראל.
 
המלכים שולטים בישראל בממלכה המאוחדת ובשתי הממלכות – ישראל ויהודה בפיצול , כארבע מאות וחמישים שנה.
 
שלטון הכיבוש של האימפריות ממשיך כשהארץ נכבשת על ידי הפרסים ואחר כך היוונים והרומאים. שתי מרידות משמעותיות נותנות תקופה של כשבעים שנה של מלכות החשמונאים. מרד בר כוכבא מסתיים בחורבן הבית ומביא ליציאה של כאלפיים שנות גלות.
 
בהמשך, במשך תקופה מסוימת, כיהנו בארץ חברי  הכנסת הגדולה שמנתה 120 חברים. משם נלקח מספר חברי הכנסת של היום. אחר כך, מנתה הסנהדרין 70 חברים, כשהם היוו מעין בית משפט עליון.
 
בתלמוד הבבלי, פירט רבי יוחנן מהן התכונות הנדרשות מחברי הסנהדרין:
"דאמר רבי יוחנן: אין מושיבים בסנהדרין אלא בעלי חכמה, בעלי מראה, בעלי קומה, בעלי זקנה, בעלי כשפים ויודעים שבעים לשון, שלא תהא סנהדרין שומעת מפי התורגמן..."    )תלמוד בבלימסכת מנחותדף ס"ה, עמוד א')
אלו תכונות שלא ממש תואמות את התכונות עליהן ממליץ יתרו !
את כוחה ינקה הסנהדרין מהציווי :
" וּבָאתָ אֶל הַכֹּהֲנִים הַלְוִיִּם וְאֶל הַשֹּׁפֵט אֲשֶׁר יִהְיֶה בַּיָּמִים הָהֵם וְדָרַשְׁתָּ וְהִגִּידוּ לְךָ אֵת דְּבַר הַמִּשְׁפָּט) .” ספר דבריםפרק י"ז, פסוק ח')
ציווי זה מופיע מעט לפני הציטוט לעיל על המלכת מלך.
אז מה מלמדת אותנו התורה אודות צורת המשטר הראויה ?
האם נותר דבר מה מהנחיות התורה בצורת המשטר בימינו אנו ?
רבים וטובים דנו בדבר וניסו להציע רעיונות, ביניהם : הרמב"ם, הרב קוק, הרב הרצוג, הרב גורן ועוד...
מטבע הדברים, הם רצו לתת מקום והשפעה למה שאנו מכנים "אנשי הדת". בפועל, המנהיגים שהובילו להקמת המדינה ומהקמת המדינה ועד היום, היו יודעי תנ"ך בחלקם, אך לא היו המנהיגים הדתיים.  לכן, לא רק שחוקי  התורה לא הפכו להיות חוקי המדינה, אלא שנוצרה הפחדה מ – "מדינת הלכה" !                                       הם גם הפחידו את הציבור ודחקו את אנשי הדת, קרי הרבנים, מעמדות השפעה.
  דוגמא קטנה: מה תפקידו של הרב הצבאי הראשי בטקסים לזכר הנופלים ?   הוא אינו נושא דברים לחיזוק רוחני אלא רק מקריא פרק תהילים !
התורה לא הותירה לנו שיטת ממשל מומלצת.                                                        השיטה המלוכנית לא נשמעת ממש מומלצת ובפועל גם לא הוכיחה את עצמה.  ברוב המקרים המלך התנהל בריחוק מהעם ורק הוכיח את אמיתות דבריו של שמואל. 
יתרה מזאת, ריכוז כוח רב בידיו של אדם אחד, הוכיח שהחוכמה לא מצויה במקום אחד ואולי אף לא הולכת בצמידות לאנשים שבידיהם כוח רב. שיכרון הכוח משבש את חוכמתו של המנהיג. 
השיטה שעליה צריך לחשוב ושאותה צריך לנסות ולאמץ, היא שיטה של מנהיגות משותפת בה ראש הממשלה הוא ראשון בן שווים בפועל ולא רק כסיסמה. במדינה יהודית, ראש ממשלה צריך להכיר את המורשת המיוחדת לנו, התנ"ך, ולדאוג לכך שיהיו סביבו ולצידו אנשים המכירים ומוקירים את מורשתנו, הדתית וההיסטורית ומשכילים ללמוד ממנה.


לייבסיטי - בניית אתרים