תאריך ושעה
 


מונה:


השבת אנו מתחילים את הספר השלישי, ספר ויקרא. ספר לא פשוט. כשאנחנו היינו ילדים, לא לימדו אותו בכיתה ג', לפי סדר הספרים, אלא דחו את לימודו לכיתה ה'.  ספר ויקרא נקרא גם ספר הקורבנות. קורבנות הן דבר קשה להבנה.
 
הפרשה נפתחת בכותרת לחטאי האדם :
 
" דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר--נֶפֶשׁ כִּי-תֶחֱטָא בִשְׁגָגָה מִכֹּל מִצְוֺת יְהוָה, אֲשֶׁר לֹא תֵעָשֶׂינָה; וְעָשָׂה, מֵאַחַת מֵהֵנָּה." (ב)
 
אחרי הכותרת, שכוללת את כל נפשות האדם ללא הבדלים בין סוגי הנפשות, יש חלוקה של סוגי החוטאים:
 

  1. חטא של הכהן-
 
 "אִם הַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ יֶחֱטָא, לְאַשְׁמַת הָעָם:  וְהִקְרִיב עַל חַטָּאתוֹ אֲשֶׁר חָטָא פַּר בֶּן-בָּקָר תָּמִים, לַיהוָה... יב וְהוֹצִיא אֶת-כָּל-הַפָּר אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה אֶל-מָקוֹם טָהוֹר, אֶל-שֶׁפֶךְ הַדֶּשֶׁן, וְשָׂרַף אֹתוֹ עַל-עֵצִים, בָּאֵשׁ; עַל-שֶׁפֶךְ הַדֶּשֶׁן, יִשָּׂרֵף...
 
החוטא הראשון המוזכר בתורה הוא הכהן המשוח בשמן, זה שאמור לכפר על חטאי האחרים. לכן, הוא חייב לבדוק את עצמו תחילה. אם חטא, הוא צריך קודם לכפר על עצמו. אחר שכיפר על עצמו ובא בידיים נקיות, הוא יכול לכפר על שגגה שנעשתה על ידי כל העם. 
 

  1. חטא של כל העדה-

... וְאִם כָּל-עֲדַת יִשְׂרָאֵל, יִשְׁגּוּ, וְנֶעְלַם דָּבָר, מֵעֵינֵי הַקָּהָל; וְעָשׂוּ אַחַת מִכָּל-מִצְוֺת יְהוָה, אֲשֶׁר לֹא-תֵעָשֶׂינָה--וְאָשֵׁמוּ.    יד וְנוֹדְעָה, הַחַטָּאת, אֲשֶׁר חָטְאוּ, עָלֶיהָ--וְהִקְרִיבוּ הַקָּהָל פַּר בֶּן-בָּקָר, לְחַטָּאת, וְהֵבִיאוּ אֹתוֹ, לִפְנֵי אֹהֶל מוֹעֵד.   טו וְסָמְכוּ זִקְנֵי הָעֵדָה אֶת-יְדֵיהֶם, עַל-רֹאשׁ הַפָּר--לִפְנֵי יְהוָה; וְשָׁחַט אֶת-הַפָּר, לִפְנֵי יְהוָה .  טז וְהֵבִיא הַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ, מִדַּם הַפָּר, אֶל-אֹהֶל, מוֹעֵד...       כ וְעָשָׂה לַפָּר--כַּאֲשֶׁר עָשָׂה לְפַר הַחַטָּאת, כֵּן יַעֲשֶׂה-לּוֹ; וְכִפֶּר עֲלֵהֶם הַכֹּהֵן, וְנִסְלַח לָהֶם.    כא וְהוֹצִיא אֶת-הַפָּר, אֶל-מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, וְשָׂרַף אֹתוֹ, כַּאֲשֶׁר שָׂרַף אֵת הַפָּר הָרִאשׁוֹן:  חַטַּאת הַקָּהָל, הוּא. 
 
לא ברור, לאיזה חטא, שנעשה בשגגה על ידי כל העם, התכוונה התורה.
 
כשאנחנו עדים בימים אלו לשנאה היוקדת שפרצה במחוזותינו,  יכול להיות שהכוונה היא לשנאת חינם !
 
מי הנושא באחריות לשגגת העם ?
 
לפי ההוראה לזקני העם לסמוך את ידיהם על ראש הפר, אנו יכולים להסיק שהם הנושאים באחריות !
 
ומי הם אותם זקני העם ?
נראה שבימינו זקני העם הם שלושת הרשויות :
נבחרי העם, קרי הכנסת. הממשלה והשופטים.
 
לכל אחת מהרשויות הללו יש אחריות למה שקורה לאותה שגגה.
 
הכנסת בחוקקה חוקים, צריכה לפרסם אותם ברבים ולהסביר לשם מה באו החוקים האלו לעולם.
 
הממשלה צריכה לפעול כדי שיהיה ברור, שאסור שתצא כזו שגגה על ידי כל העם.
 
בתי המשפט צריכים לפסוק על פי החוקים ואם צריך, להטיל עונשים שיגרמו לציבור לא לרצות לעבור על החוקים.
 

  1. נשיא יחטא
 
אחרי שעסקנו בחטא כלל הציבור, מזהירה התורה מפני חטאים שיעשה הנשיא, קרי השליט.  כאן, לא הותנה ולא נכתב כמו אצל האחרים  "אם נשיא יחטא".  הנחת היסוד היא- שהנשיא יחטא !
 
... אֲשֶׁר נָשִׂיא, יֶחֱטָא; וְעָשָׂה אַחַת מִכָּל-מִצְוֺת יְהוָה אֱלֹהָיו אֲשֶׁר לֹא-תֵעָשֶׂינָה, בִּשְׁגָגָה וְאָשֵׁם .   כג אוֹ-הוֹדַע אֵלָיו חַטָּאתוֹ, אֲשֶׁר חָטָא בָּהּ--וְהֵבִיא אֶת-קָרְבָּנוֹ שְׂעִיר עִזִּים, זָכָר תָּמִים.  כד וְסָמַךְ יָדוֹ, עַל-רֹאשׁ הַשָּׂעִיר, וְשָׁחַט אֹתוֹ בִּמְקוֹם אֲשֶׁר-יִשְׁחַט אֶת-הָעֹלָה, לִפְנֵי יְהוָה; חַטָּאת, הוּא.  כה וְלָקַח הַכֹּהֵן מִדַּם הַחַטָּאת, בְּאֶצְבָּעוֹ, וְנָתַן, עַל-קַרְנֹת מִזְבַּח הָעֹלָה...
 

  1. חטא של האדם
 
רק בסוף מגיע הטיפול בחטא של האדם הבודד.
 
 וְאִם-נֶפֶשׁ אַחַת תֶּחֱטָא בִשְׁגָגָה, מֵעַם הָאָרֶץ:  בַּעֲשֹׂתָהּ אַחַת מִמִּצְוֺת יְהוָה, אֲשֶׁר לֹא-תֵעָשֶׂינָה--וְאָשֵׁם..."
 
כשאנחנו מטפלים בדברים "שלא ייעשו",  מעשיו של האדם הבודד הם בתחתית סדר העדיפויות. לפני כן, צריך לטפל באי סדרים של אנשי השררה ובאחריותם על הובלת העם לעשות משגים  שלא יעשו. 
 
למעשיהם של שליחי הציבור יכולה להיות כפרה רק כשהם מופיעים בפני הציבור, מודים בטעותם ובאחריותם ועושים מעשה כדי שמשגים כאלו לא יחזרו עוד לעולם, לא על ידם וודאי לא על ידי העם בהובלתם.
 
שנשכיל לעשות אך טוב וחסד


לייבסיטי - בניית אתרים