תאריך ושעה
 


מונה:


שבת בראשית התשפב 2021
 
אחרי החגים מתחילים שוב מבראשית.
 
אם סיימנו שנה וסיימנו לקרוא את כל התורה ואם אנחנו שוב מתחילים מההתחלה, האם זה אומר שחזרנו לאותה נקודה ?   
התשובה היא , ודאי שלא !
 
מיום הולדת אחד שלנו ליום ההולדת הבא, עוברת שנה, אבל אנחנו לא חוזרים לאותו גיל שהיינו בו בשנה הקודמת. אנחנו כל הזמן מתקדמים.  התנועה המחזורית שנראית מעגלית היא תנועה ספיראלית.  הווה אומר, אנחנו התקדמנו.
דומה הדבר לתנועת הירח סביב כדור הארץ.  כל ראש חודש הירח משלים סיבוב סביב כדור הארץ. אולם, מכיוון שכדור הארץ נע סביב השמש, אזי התנועה של הירח היא תנועה ספיראלית, כשהירח מתקדם יחד עם כדור הארץ.
 
אם כאמור אנחנו מתקדמים, השאלה הנשאלת היא, מה היעד אליו אנחנו מתקדמים ורוצים להגיע והאם צריך לעניין אותנו מהיכן יצאנו לדרך ?  
האם צריך לעניין אותנו מהיכן הכל התחיל, מתי הראשית של כל דבר ובכלל זה הראשית של העולם?
 
אמרו כבר לפני, שמי שלא יודע את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל.
 
אז איך הכל התחיל שם בראשית ? והאם הראשית היא נקודת זמן או תהליך שבו, בתוך הראשית, ברא אלוהים ? 
בתוך התהליך של הראשית אומר אלוהים "יהי אור, ויהי אור".
 
לא ניכנס כרגע לדיון מה בעצם קרה באותו מאמר שגרם להתפרצות האור ואיזה סוג אור זה היה.  לא ניכנס גם לתיאוריית "המפץ הגדול"  ולא לזמן שתהליך הבריאה לוקח והאם הוא מסביר את תיאוריית הגיאולוגים למיליוני השנים שכל תקופה גיאולוגית ארכה.
 
שבת בראשית, והויכוחים התיאולוגים וההתנגשויות לכאורה בין תיאור הבריאה בתורה לבין "המדע", תמיד מזכירים לי את שקרה בהיותי בשנה הראשונה של התיכון, באחד משיעורי החברה הראשונים שנערכו בסוף היום השישי בבית הספר.  המחנך ביקש לערוך דיון בו תלמיד ייצג את התורה ומולו תלמיד שייצג את ההיפך. לא יודע מדוע, אבל לייצג את עמדת התורה, קרי המסורת היהודית, היו לא מעט מתנדבים, אבל לייצג את הצד האחר לא היו מתנדבים.  אולי רצו למצוא חן בעיני המורה, אולי להפגין את ידיעותיהם במסורת היהודית.  ובמקום שלא היה איש, התנדבתי אני להיות האיש של הצד האחר.  וכך הלך הדיון לסוגיית בריאת העולם. הטיעון שהעלה התלמיד שמולי הגיע לשאלה הידועה, לכל שולחן יש את הנגר שבנה אותו ולכל בית יש את הבנאי שבנה אותו ולכן ברור שלעולם יש את אלוהים שיצר אותו יש מאין. ולכן המסקנה המתבקשת היא שיש אלוהים והוא ברא את העולם.
ואני המשכתי את הטיעון שלו ושאלתי : ומי יצר את אלוהים ?!
 
החיפוש של הראשית בכלל וכדי לנווט אל היעד שבאחרית בפרט, הוא לא פשוט. בחיפוש  כרוכים סיכונים שעלולים להסיט מהדרך. לא לחינם קבעו חכמי העבר את המונח : "במופלא ממך אל תדרוש" !
כאן אדם צריך לנסות להביו שיש נקודות ונושאים שהשכל והתבונה האנושית, מתקשים להבין ו/או ליישב סתירות.
 
בפרשת בראשית אנחנו נוטים לעסוק בנושאים הגדולים של הבריאה ושל מעשי האל  בבריאה.  אולי ראוי להמשיך ולעסוק גם בשאלות המשפחה הראשונה בעולם. 
 
האדם הראשון נברא, מבלי ששואלים אותו , כפי שאת כולנו לא שואלים האם אנחנו רוצים להיוולד בעולם הזה ודווקא בתקופה מסוימת. לא שואלים אותנו ואנחנו לא בוחרים מי יהיו הורינו, מי יהיו אחינו ואף לא מי יהיו ילדינו.
 
 "וַיִּבְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים אֶת-הָֽאָדָם֙ בְּצַלְמ֔וֹ בְּצֶ֥לֶם אֱלֹהִ֖ים בָּרָ֣א אֹת֑וֹ זָכָ֥ר וּנְקֵבָ֖ה בָּרָ֥א אֹתָֽם":
 
נדלג על ההפרדה של האישה מהאדם ונעבור לבניין המשפחה על פי הציווי "פרו ורבו":
 
"וְהָ֣אָדָ֔ם יָדַ֖ע אֶת-חַוָּ֣ה אִשְׁתּ֑וֹ וַתַּ֨הַר֙ וַתֵּ֣לֶד אֶת-קַ֔יִן וַתֹּ֕אמֶר קָנִ֥יתִי אִ֖ישׁ אֶת-יְהֹוָֽה:
 
ב וַתֹּ֣סֶף לָלֶ֔דֶת אֶת-אָחִ֖יו אֶת-הָ֑בֶל...
 
מהעובדה שלא נאמר שוב "ותהר ותלד" ניתן להניח שמדובר בתאומים.
 
סביר להניח ששני הילדים הראשונים בעולם גדלו יחד, שיחקו יחד ולמדו מההורים שלהם לדבר. אבל משום מה התורה לא מוצאת לנכון לספר לנו על השיחות שהיו ביניהם, בין ההורים לילדים ובין הצאצאים. גם כשהם גדלים וכל אחד בוחר לעצמו עיסוק או מקצוע, לא מספרת התורה דבר על שמתרחש ביניהם.
" וַֽיְהִי-הֶ֨בֶל֙ רֹ֣עֵה צֹ֔אן וְקַ֕יִן הָיָ֖ה עֹבֵ֥ד אֲדָמָֽה"
 
גם כשכבר  מספרים לנו שקין פונה אל הבל :
"וַיֹּ֥אמֶר קַ֖יִן אֶל-הֶ֣בֶל אָחִ֑יו",   לא מספרים לנו מה הוא אמר לו והאם הבל הספיק לענות לו לפני שקין הורג אותו :
 
... וַֽיְהִי֙ בִּֽהְיוֹתָ֣ם בַּשָּׂדֶ֔ה וַיָּ֥קָם קַ֛יִן אֶל-הֶ֥בֶל אָחִ֖יו וַיַּֽהַרְגֵֽהוּ"
 
איזו מין משפחה זו שלא מדברת ? או שלא מצאו לנכון לספר לנו על השיח במשפחה הזו, ובסוף הבן הראשון שנולד בעולם הורג את אחיו התאום, שהוא גם בן האדם היחיד עלי אדמות ?
 
איזה מין מסר זה לעולם החדש ולדורות שייוולדו בעולם הזה ?
מה המסר לעולם שבגינו היה צורך כל כך חשוב , להקריב את הבל ולהפוך אותו להבל הבלים?
 
האם קין היה מודע לעניין שהמעשה שעשה יביא למותו של אחיו ?
 
... וַיֹּ֤אמֶר יְהֹוָה֙ אֶל-קַ֔יִן אֵ֖י הֶ֣בֶל אָחִ֑יךָ וַיֹּ֨אמֶר֙ לֹ֣א יָדַ֔עְתִּי הֲשֹׁמֵ֥ר אָחִ֖י אָנֹֽכִי:  וַיֹּ֖אמֶר מֶ֣ה עָשִׂ֑יתָ ק֚וֹל דְּמֵ֣י אָחִ֔יךָ צֹֽעֲקִ֥ים אֵלַ֖י מִן-הָֽאֲדָמָֽה:"
 
זה קצת לא נתפס במוח האנושי, שבן אדם צריך למות, כדי שמישהו או האנושות כולה תלמד מזה משהו .  ומה זה אומר על הנרצח או הנהרג, ולא חשוב כרגע ממה הופסקו חייו בעולם הזה.  אם יש תחנה בעולם נוסף, מה הוא מביא איתו למה שמכונה העולם הבא ?  האם זו זכות לעזוב את העולם הזה בגיל צעיר או בגיל מופלג, בצורת מוות כזו או בצורה אחרת ?
רק לצורך המחשה, השבוע מתו אנשים בתאונת דרכים , ממחלת הקורונה, ממחלות אחרות וגם כדרך העולם בגיל מופלג.  האם מועד ואופן  המוות מעידים על טיב ומהות האדם העובר מהעולם הזה לעולם הבא אחריו ?
 
כרגיל, השאלות הרבה יותר קשות וטובות, מהתשובות שאנחנו לא תמיד מצליחים למצוא.  זה אומר שצריך כל שנה להתחיל מבראשית לשאול שוב שאלות ולפעמים לשאול שוב את אותן השאלות ובסיוע ניסיון החיים שצברנו במהלך השנה שחלפה, נוכל אולי  למצוא תשובות טובות יותר שיאירו את דרכנו ליעד שבאחרית. 
אולי צריך ללמוד מהמשפחה הראשונה, אלו דברים רצוי ואסור לעשות. אולי  נכון יותר  לדבר ולמצוא הסכמות מאשר לקום על אחיך להורגו נפש !
 
אולי זה המקום, ישר מבראשית, לומר שלימוד התורה אינו לימוד "לשמו". לימוד התורה הוא לימוד והבנה של סיפורי חיים וחוקים שנועדו לתת לכל אחד מאיתנו  כלים לחיות בהרמוניה עם המשפחה, האחים, האחיות , החברים, החברות, בן או בת הזוג. איש ומשפחתו, איש ואחיו, איש ורעהו ואיש ורעייתו.
 
שבת שלום



לייבסיטי - בניית אתרים