תאריך ושעה
 


מונה:



ערב יום הכיפורים התשפב 2021
 
יום הכיפורים הוא יום יחיד ומיוחד לעם ישראל. יום שמתכונתו לא ממש ברורה מתוך הכתוב בתורה. וכך מוזכר ומוגדר יום הכיפורים בתורה:
 
" וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  כז אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה יוֹם הַכִּפֻּרִים הוּא, מִקְרָא-קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם, וְעִנִּיתֶם, אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם; וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה, לַיהוָה.  כח וְכָל-מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ, בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה:  כִּי יוֹם כִּפֻּרִים, הוּא, לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.  כט כִּי כָל-הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר לֹא-תְעֻנֶּה, בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה--וְנִכְרְתָה, מֵעַמֶּיהָ.  ל וְכָל-הַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה כָּל-מְלָאכָה, בְּעֶצֶם, הַיּוֹם הַזֶּה--וְהַאֲבַדְתִּי אֶת-הַנֶּפֶשׁ הַהִוא, מִקֶּרֶב עַמָּהּ.  לא כָּל-מְלָאכָה, לֹא תַעֲשׂוּ:  חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם, בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶם.    לב שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם, וְעִנִּיתֶם אֶת-נַפְשֹׁתֵיכֶם; בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ, בָּעֶרֶב--מֵעֶרֶב עַד-עֶרֶב, תִּשְׁבְּתוּ שַׁבַּתְּכֶם ) ויקרא כג כו-לב)
 
וּבֶעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם כָּל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ. וְהִקְרַבְתֶּם עֹלָה לַ-ה' רֵיחַ נִיחֹחַ פַּר בֶּן בָּקָר אֶחָד אַיִל אֶחָד כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה שִׁבְעָה תְּמִימִם יִהְיוּ לָכֶם במדבר כט ז-יא)
 
וְנָתַן אַהֲרֹן עַל שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם גֹּרָלוֹת, גּוֹרָל אֶחָד לַה' וְגוֹרָל אֶחָד לַעֲזָאזֵל... וְהָיְתָה זֹּאת לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם לְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִכָּל חַטֹּאתָם, אַחַת בַּשָּׁנָה וַיַּעַשׂ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה.  ) ויקרא טז)
 
"סָפַרְתָּ לְךָ שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים שֶׁבַע שָׁנִים שֶׁבַע פְּעָמִים וְהָיוּ לְךָ יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים שָׁנָה. וְהַעֲבַרְתָּ שׁוֹפַר תְּרוּעָה בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ בְּיוֹם הַכִּפֻּרִים תַּעֲבִירוּ שׁוֹפָר בְּכָל אַרְצְכֶם. וְקִדַּשְׁתֶּם אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ יוֹבֵל הִוא תִּהְיֶה לָכֶם וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ." ( ויקרא כ"ה ז'-י"א)
 
כפי שרואים מטרת יום הכיפורים כשמו כן הוא, עינוי הנפש כדי לכפר על החטאים.
 
איך מענים את הנפש כדי לכפר על חטאים ?
 
הגם שזה לא כתוב מפורשות, החליטו שעינוי הנפש משמעותו צום !
אם כך, ובהנחה שלא טעו כשפרשו את עינוי הנפש כצום, צריך לנסות להבין את משמעות הצום, יען כי לכאורה  זה נראה מאוד מוזר. צום נראה שהוא דווקא עינוי של הגוף ולא של הנפש.  
אם כך, אז כיצד עינוי הגוף משפיע על כפרת החטאים ?
 
אולי זה המקום ממנו ניתן ללמוד שהגוף והנפש הם שני פנים של אותה האישיות והם מנהלים ומשפיעים זה על זו ומעצבים את מעשי האדם.  הצום הוא דבר שאנו מרגישים בגופנו, מציק, לאורך כל היום ומעורר אותנו לחשוב ולפעול ולהפעיל את המערכות לחשבון הנפש, שהפך להיות הדבר המרכזי לפני ותוך כדי יום צום הכיפורים.
 
ביום הזה, אנחנו מנסים להרהר במה שעבר עלינו בשנה האחרונה ומשתדלים ליטול על עצמנו מחויבות לתקן דרכנו, לקראת מה שצפוי לנו בשנה החדשה.
 
 
שנדע להוציא אל הפועל את יכולתנו להבין היכן טעינו, להיות מספיק אמיצים להודות בטעויות ולתקן אותן. שנדע גם לפנות לאנשים שגרמנו להם צער ולגרום להם לשמחה.  שבשנה הבאה עלינו בטובה נרבה להביא שמחה וטוב לסביבתנו
ומתוך כך, גם למשפחותינו ולנו.
 
שנה מוצלחת,
שנחתם לחיים טובים ומיטיבים מקטון ועד גדול
 

 

לייבסיטי - בניית אתרים