תאריך ושעה
 


מונה:

ערב שבת פרשת לך לך התשפכ 2021
 
שלום שלום 
 
בסוף פרשת בראשית קיבלנו קדימון עת בישרו לנו על הולדתו של נח, זה שיציל את העולם מכליה :
 
"וַיְחִי-לֶמֶךְ, שְׁתַּיִם וּשְׁמֹנִים שָׁנָה וּמְאַת שָׁנָה; וַיּוֹלֶד, בֵּן.   כט וַיִּקְרָא אֶת-שְׁמוֹ נֹחַ, לֵאמֹר:  זֶה יְנַחֲמֵנוּ מִמַּעֲשֵׂנוּ, וּמֵעִצְּבוֹן יָדֵינוּ, מִן-הָאֲדָמָה, אֲשֶׁר אֵרְרָהּ יְהוָה .  ל וַיְחִי-לֶמֶךְ, אַחֲרֵי הוֹלִידוֹ אֶת-נֹחַ, חָמֵשׁ וְתִשְׁעִים שָׁנָה, וַחֲמֵשׁ מֵאֹת שָׁנָה; וַיּוֹלֶד בָּנִים, וּבָנוֹת.   לא וַיְהִי, כָּל-יְמֵי-לֶמֶךְ, שֶׁבַע וְשִׁבְעִים שָׁנָה, וּשְׁבַע מֵאוֹת שָׁנָה; וַיָּמֹת.    לב וַיְהִי-נֹחַ, בֶּן-חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה; וַיּוֹלֶד נֹחַ, אֶת-שֵׁם אֶת-חָם וְאֶת-יָפֶת."
 
אחרי המבול, בסוף פרשת נח, שוב קיבלנו קדימון, שבישר לנו על עוד אדם כמו נח, שמביא לעולם שלושה בנים :
 
"וַיְחִי-תֶרַח, שִׁבְעִים שָׁנָה; וַיּוֹלֶד, אֶת-אַבְרָם, אֶת-נָחוֹר, וְאֶת-הָרָן.   כז וְאֵלֶּה, תּוֹלְדֹת תֶּרַח--תֶּרַח הוֹלִיד אֶת-אַבְרָם, אֶת-נָחוֹר וְאֶת-הָרָן; וְהָרָן, הוֹלִיד אֶת-לוֹט .  כח וַיָּמָת הָרָן, עַל-פְּנֵי תֶּרַח אָבִיו, בְּאֶרֶץ מוֹלַדְתּוֹ, בְּאוּר כַּשְׂדִּים.    כט וַיִּקַּח אַבְרָם וְנָחוֹר לָהֶם, נָשִׁים:  שֵׁם אֵשֶׁת-אַבְרָם, שָׂרָי, וְשֵׁם אֵשֶׁת-נָחוֹר מִלְכָּה, בַּת-הָרָן אֲבִי-מִלְכָּה וַאֲבִי יִסְכָּה.  ל וַתְּהִי שָׂרַי, עֲקָרָה:  אֵין לָהּ, וָלָד.   לא וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת-אַבְרָם בְּנוֹ, וְאֶת-לוֹט בֶּן-הָרָן בֶּן-בְּנוֹ, וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ, אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ; וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר כַּשְׂדִּים, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ עַד-חָרָן, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.   לב וַיִּהְיוּ יְמֵי-תֶרַח, חָמֵשׁ שָׁנִים וּמָאתַיִם שָׁנָה; וַיָּמָת תֶּרַח, בְּחָרָן."
 
אצל נח השם של הבן הראשון הוא שם. אצל תרח שהוא צאצא של שושלתו של שם, הבן הראשון הוא אברם. כאן אנחנו שומעים לראשונה על האיש ששמו אברם.
כבר הזכרנו באחת השנים הקודמות, בפרשת לך לך, שבעצם הראשון שיוצא
 " מֵאוּר כַּשְׂדִּים, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן",  הוא תרח אבי אברם. משלושת בניו, תרח לוקח איתו רק את אברם.
 
לימים, במה שמכונה "ברית בין הבתרים",  יזכיר היושב במרומים לאברם :
 
"וַיֹּאמֶר, אֵלָיו:  אֲנִי יְהוָה, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים--לָתֶת לְךָ אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת, לְרִשְׁתָּהּ" (פרק טו, ז)
 
זה אמנם לא כתוב בתורה, אבל ניתן להסיק מכאן שהראשון שמקבל את הציווי "לך לך" הוא כנראה תרח.  ואולי חלק מהציווי הוא לקחת איתו את אברם. משהו בדרך משתבש וגורם לתרח לא להמשיך עד ארץ כנען, ולהתנחל בחרן.
עכשיו, בפרשתנו פרשת לך לך, מצווה האל על אברם:
 
 "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.     ב וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה, בְּרָכָה.   ג וַאֲבָרְכָה, מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ, אָאֹר; וְנִבְרְכוּ בְךָ, כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה.   ד וַיֵּלֶךְ אַבְרָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו יְהוָה."
 
אם היה שיח בביתם של תרח ואברם, סביר להניח שתרח סיפר לאברם בנו, כשיצאו מאור כשדים, שהיעד הוא "ללכת ארצה כנען". 
לכן, כשהאל מתגלה לאברם ואומר לו "לך לך", אברם יכול לשער שהכיוון הוא שוב להמשיך במסע ולהגיע לארץ כנען.
 
אמש היינו בתל אביב, בערב שארגנה עמותת "הסיירת הצפונית" של בוגרי יחידת אגוז, לציון 15 שנה למלחמת לבנון השנייה. הדובר המרכזי היה תא"ל (במיל) מי שהיה מפקד אגוז במלחמת לבנון השנייה. ובשורת הדוברים ישבו, מי שהיו במלחמה, סגן מפקד היחידה, שני מפקדי הפלגות וסגן מפקד הפלגה שהחליף תוך כדי האירוע במארון א ראס את מפקד הפלגה שנהרג. (למעט האחרון, שהיום הוא מ"פ במילואים, האחרים הגיעו לדרגת אלוף משנה).
 
להזכיר, יומיים קודם האירוע במארון א ראס, ב – 18.7.2006, נשלח צוות מיחידת "מגלן" לפעילות על "שמורת טבע" ברכס שקד, מזרחית למארון א ראס. האירוע הזה הסתיים בשני הרוגים ופציעה של כמעט כל לוחמי מגלן שהיו שם.
 
תוך כדי הדיווחים על האירוע הזה - "קרבות קשים בצפון" ואחר כך "נפגעים", אני מתכתב במסרונים עם רפנאל. תחילה, כדי לדעת מי היחידה הזו ואז להבין האם זו יחידת אגוז שפועלת ברכס שקד. רפנאל משיב "זה מגלן". וכשאני שואל האם הוא מכיר את "הנפגעים" קרי ההרוגים, הוא משיב שאחד מהם היה איתו בקורס מפקדי כיתות. 
במסרון האחרון שלי אליו אני כותב ומברך אותו :
 
"תמלאו את שליחותכם בנחישות , בזהירות ובהצלחה ותשובו בשלום"
 
רפנאל משיב :
 
"תודה אבא כפרה ושוב באמת אין מה לדאוג (: "
 
מהנתונים האלו אני מבין שגם יחידת אגוז תופעל בשטח לבנון בצורה דומה.
 
לימים יתברר שאכן, ימים שטרם האירוע במארון א ראס (שהיה בכ"ד תמוז התשס"ו 20.7.2006 ), קיבל מפקד אגוז, שלוש פעמים, משימות לכיבוש "שמורות טבע" וכולן בוטלו.
 
את ביטול המשימה האחרונה מקבל מפקד אגוז, כך הוא סיפר אמש, בשעה 11 כשהוא עומד לצאת משערי מפקדת החטיבה המרחבית, כדי להתארגן לביצוע המשימה. הוא מוחזר למפקד החטיבה המרחבית ומקבל משימה חדשה.
באותה עת, מתנהלים קרבות לא פשוטים בין אנשי החיזבאללה לבין לוחמי גדוד הסיור של הצנחנים, שנכנסו בלילה, בליווי 4 טנקים למארון א ראס מצד דרום מערב. על תכלית המשימה השנויה במחלוקת סיפר לנו בביתנו כחצי שנה אחרי המלחמה – מפקד האוגדה גל הירש.התכלית הייתה  "לתפוס עמדות שולטות", במסגרת מה שמכונה "תושבת הרים", "לנתק את הדרך של החיזבאללה בין בינת ג'בל למארון א ראס".  "הצנחנים במצוקה, תעלו לעזור להם ולהכריע את הקרב".
"תעלו למארון א ראס, מדרום מערב, מצפון לאביבים".
 
מפקד אגוז מקבל פקודה "לך תביא את כל היחידה ותואמה לך כניסה לשטח לבנון בשעה "13.00 . הרהרתי בדבר, האם מה שהוא מקבל בעצם זו הוראה של   "לך לך...  ועלה למארון א ראס".
 
כפי שסיפר המפקד גם אמש, הוא ניסה שלוש פעמים לדחות את העלייה לשעות החשיכה, אך ללא הועיל.  בשלב מסויים אף נרמז לו או אולי אפילו נאמר לו מפורשות "אם אתה לא נכנס בשעה היעודה אתה לא תהיה יותר רלוונטי".
 
אמש הוא אמר, כפי שהוא ניתח את המצב שנוצר, מה היה קורה אם הוא היה ממשיך להתעקש, או אם הוא היה מסרב לבצע את ההוראה.
אפשרות אחת היא "תזוז הצידה" והיו מטילים את הפיקוד על היחידה ואת המשימה על הסגן שלו.  
אפשרות אחרת הייתה, שהיו אומרים לו קח את היחידה לבסיס ואתם לא משתתפים במלחמה, על כל המשתמע מכך.
 
בצבא יש המדמים את המפקדים לאלוהים, ויש אף מפקדים שחושבים שאלוהים הוא הסגן שלהם.  כשאלוהים פונה לאברם ואומר ומצווה "לך לך" !
אפשר לפעמים, ואולי אף חובה, להרהר ולערער על ההוראה ולנסות לשנות אותה אם מגיעים למסקנה שזו הוראה לא כל כך טובה, אבל כנראה שלא ממש אפשר, בסופו של דבר, שלא לבצע אותה.
 
הנושא הזה של "הרהור וערעור על פקודות" עלה בשיח בין יושבי שורת המרואיינים, שכמו שציינו, שלושה מהם הם אלופי משנה. 
עלה גם העניין של המוכנות למלחמה. עד כמה יש לדבוק בתוכניות עליהם התאמנו ולהתאים אותם למציאות המשתנה תוך כדי לחימה.
 
אחת הבעיות הייתה ששנים היחידה עסקה בפעילות של לכידת מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון והיה צורך "להחליף דיסקט" למלחמה בלבנון.
 
מה שמצער היה לשמוע "בתוך ובין השיטים", שמדרג מפקדי גדודים ומעלה, "השיקולים" הם כבר לא שיקולים מקצועיים טהורים. וכן, שבצבא החכם והמוצלח שלנו, לא ממש קיימת מערכת לניתוח והפקת לקחים לטובת אירועי לחימה שיקרו בעתיד.
 
יצאנו גם עם תחושה שקצת מזכירה את ה – "לך לך" השני, "אל אחד ההרים אשר אראך והעלהו" ...
לא לחינם, לספר שיזמנו, והוצאנו לאור יחד עם כל משפחות הנופלים במלחמת לבנון השנייה, קראנו "בסבך הלבנון" !!
 
כמו שרבי עקיבא שמח כשראה שועלים מהלכים בהיכל, יען כי כמו שזכה לראות בהתגשמות נבואת החורבן, כך ודאי תגיע נבואת הבניין. כך נקווה שנזכה ליהנות מהברכה שמבטיח האל לאברם :
 
" וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה, בְּרָכָה.   ג וַאֲבָרְכָה, מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ, אָאֹר; וְנִבְרְכוּ בְךָ, כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה"
 



לייבסיטי - בניית אתרים