תאריך ושעה
 


מונה:



השבת פרשת קרח – פרשת המחלוקות.

נדמה שאין מי שלא מכיר את פרשת קרח המכונה "מחלוקת קרח ועדתו" !
אבל האם למדנו משהו מפרשה זו? האם היינו אמורים ללמוד ? והאם יש משהו בימינו שצריך להחיל עליו את המסקנות והלקחים מפרשה זו ?
הפרשה נפתחת בהצגת ייחוסו של קרח המקביל לייחוסם של אהרן ומשה :

"וַיִּקַּח קֹרַח, בֶּן־יִצְהָר בֶּן־קְהָת בֶּן־לֵוִי"
      "משה בן עמרם בן קהת בן לוי"

בדרך כלל, אנחנו שמחים שיש לנו במשפחה אנשים שהגיעו להישגים ולתפקידים רמי מעלה.
 אז מה היו התלונות של קרח ועל מי התלונן ?

" וַיִּקַּח קֹרַח...  ב וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה, וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי־יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם, נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד, אַנְשֵׁי־שֵׁם .  ג וַיִּקָּהֲלוּ עַל־מֹשֶׁה וְעַל־אַהֲרֹן, וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם רַב־לָכֶם--כִּי כָל־הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים, וּבְתוֹכָם יְהוָה; וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ, עַל־קְהַל יְהוָה.  ד וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה, וַיִּפֹּל עַל־פָּנָיו." 
לא ברור מה לקח קרח. אבל הם פתאום קמים ומתקהלים סביב משה ואהרן. וכאן מגיעה התלונה " וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ, עַל־קְהַל יְהוָה " ?!

מכאן, שהם רצו לקיים בחירות לנשיאות עכשיו !
האם זה דומה למה שקורה כאן בשנים האחרונות, כשאין הסכמה על תוצאות הבחירות ?
נכון שאת משה ואהרן בחר האל ובימינו, בדמוקרטיה, הבחירה היא של העם.
התגובה של משה היא :" וַיִּשְׁמַע מֹשֶׁה, וַיִּפֹּל עַל־פָּנָיו." 
ומהי תגובת האל ומה זה מלמד אותנו ?
וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל־מֹשֶׁה וְאֶל־אַהֲרֹן לֵאמֹר.   כא הִבָּדְלוּ, מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת; וַאֲכַלֶּה אֹתָם, כְּרָגַע.  ..
האל מגיב כמעט כמו תגובתו לפני המבול, תגובה של כליה והתחלה מחדש.
משה ואהרן לא מקבלים את דעת עליון, אבל משתמשים בדברי עליון שמבקש לעשות הבדלה. הם גם מהדהדים את דברי אברהם במשא ומתן על הצלת סדום: "השופט כל הארץ לא יעשה משפט "?!
... וַיִּפְּלוּ עַל־פְּנֵיהֶם, וַיֹּאמְרוּ, אֵל, אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל־בָּשָׂרהָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא, וְעַל כָּל־הָעֵדָה תִּקְצֹף". (במדבר כג , כ – כג )
משה גם יהדהד את אותה אמירה כשהוא יבקש למנות לעצמו ממשיך שינהיג את העם:
"וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה, אֶל־יְהוָה לֵאמֹר.   טז יִפְקֹד יְהוָה, אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל־בָּשָׂר, אִישׁ, עַל־הָעֵדָה.  יז אֲשֶׁר־יֵצֵא לִפְנֵיהֶם, וַאֲשֶׁר יָבֹא לִפְנֵיהֶם, וַאֲשֶׁר יוֹצִיאֵם, וַאֲשֶׁר יְבִיאֵם; וְלֹא תִהְיֶה, עֲדַת יְהוָה, כַּצֹּאן, אֲשֶׁר אֵין־לָהֶם רֹעֶה.   יח וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל־מֹשֶׁה, קַח־לְךָ אֶת־יְהוֹשֻׁעַ בִּן־נוּן--אִישׁ, אֲשֶׁר־רוּחַ בּוֹ; וְסָמַכְתָּ אֶת־יָדְךָ, עָלָיו." ( במדבר כז , טו-יח)

מה המשמעות של הפנייה של משה לאל  בכינוי: "אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל־בָּשָׂר" ?
ייתכן שמשה מבקש לומר לפני האל שבני האדם אינם כמוהו כמשה, שהאל השרה עליו רוחניות קרובה אליו. בני האדם הם בשר ודם ולכן צריך להתחשב בכך שהם בני אדם. צריך לדון את בני האדם בחסד וברחמים ולעשות את ההבדלה לא בין משה ואהרן לבני ישראל, אלא להבחין בתוך העם בין האנשים הרעים תאבי השלטון לבין כלל העם שמוכן ויכול לחיות יחד באחווה אהבה שלום ורעות.


לייבסיטי - בניית אתרים