תאריך ושעה
 


מונה:


פרשת וישב חנוכה התשפא 2020
 
בצאת יום חמישי, ערב יום השישי, הדלקנו נר ראשון של חנוכה.
השנה החגים היו קצת משונים, כשכל אחד היה צריך להיות ספון בביתו. למזלנו, הרצון של מובילי המדינה, לסגור גם את לילות חג החנוכה, כשל וניתן להדליק נרות בהרכבים משפחתיים קצת יותר מורחבים.  נקווה שנוכל להיפגש ולהאיר בארצנו אור גדול.

פרשת וישב
פתיחת הפרשה מעוררת תמיהה :
 
" וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב, בְּאֶרֶץ מְגוּרֵי אָבִיו--בְּאֶרֶץ, כְּנָעַן.    ב אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן, וְהוּא נַעַר אֶת-בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת-בְּנֵי זִלְפָּה, נְשֵׁי אָבִיו; וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-דִּבָּתָם רָעָה, אֶל-אֲבִיהֶם.     ג וְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת-יוֹסֵף מִכָּל-בָּנָיו--כִּי-בֶן-זְקֻנִים הוּא, לוֹ; וְעָשָׂה לוֹ, כְּתֹנֶת פַּסִּים"
 
אחרי כשלושים שנה של נדודים וההתמודדויות עם אחיו ועם דודו ועם המלאך ועם אנשי שכם, מגיע יעקב  לבית אביו יצחק, אחרי שקבר את אשתו האהובה בדרך.  סוף סוף הוא מתיישב בארץ מגורי אביו.  (לא לחינם מיהרו הפרשנים לומר "רצה לשבת... קפץ עליו רוגזו של יוסף" )
 
כותב התורה כבר סיפר לנו על תולדות המשפחה. תולדות אברהם ויצחק  "תולדות יצחק בן אברהם, אברהם הוליד את יצחק", "תולדות ישמעאל", "תולדות עשו" ועכשיו "תולדות יעקב". היינו מצפים שיתחילו ויימנו את תולדות ישראל, החל מהבכור  ראובן - ראשית אונו של יעקב ועד הקטן, שאביו קראו בנימין ולא כפי שקראה לו אימו – בן אוני. אבל, כותב תולדות יעקב מגדיר רק בן אחד, רק יוסף נמנה כאן כתולדות יעקב. ולא זו בלבד אלא ש - :
 
"ְיִשְׂרָאֵל, אָהַב אֶת-יוֹסֵף מִכָּל-בָּנָיו--כִּי-בֶן-זְקֻנִים הוּא, לוֹ; וְעָשָׂה לוֹ, כְּתֹנֶת פַּסִּים"
 
אין ספק שישראל מסמן את יוסף  כמנהיג הדור של בניו ואף תופר לו לבוש של נסיכים ומלכים.
 
סימן נוסף של התורה לומר לנו מי הוא המנהיג או החשוב, הוא ציון שנותיו.  נערוך אפוא סקירה של תולדות משפחתו של אברהם בן תרח ונציין את מי שמניין שנותיו מוזכרים
 בתורה :    
 
תרח -  " וַיְחִי-תֶרַח, שִׁבְעִים שָׁנָה; וַיּוֹלֶד, אֶת-אַבְרָם, אֶת-נָחוֹר, וְאֶת-הָרָן.  כז וְאֵלֶּה, תּוֹלְדֹת תֶּרַח--תֶּרַח הוֹלִיד אֶת-אַבְרָם, אֶת-נָחוֹר וְאֶת-הָרָן;…    וַיִּהְיוּ יְמֵי-תֶרַח, חָמֵשׁ שָׁנִים וּמָאתַיִם שָׁנָה; וַיָּמָת תֶּרַח, בְּחָרָן." 
 
אברהם -  " וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ...   ד וַיֵּלֶךְ אַבְרָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו יְהוָה, וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ, לוֹט; וְאַבְרָם, בֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה, בְּצֵאתוֹ, מֵחָרָן. "
 
 
           " וְאַבְרָם, בֶּן-שְׁמֹנִים שָׁנָה וְשֵׁשׁ שָׁנִים, בְּלֶדֶת-הָגָר אֶת-יִשְׁמָעֵאל, לְאַבְרָם. " 
 
          " וַיְהִי אַבְרָם, בֶּן-תִּשְׁעִים שָׁנָה וְתֵשַׁע שָׁנִים; וַיֵּרָא יְהוָה אֶל-אַבְרָם, וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי-אֵל שַׁדַּי--הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי, וֶהְיֵה תָמִים".
 
            "וַיִּפֹּל אַבְרָהָם עַל-פָּנָיו, וַיִּצְחָק; וַיֹּאמֶר בְּלִבּוֹ, הַלְּבֶן מֵאָה-שָׁנָה יִוָּלֵד, וְאִם-שָׂרָה, הֲבַת-תִּשְׁעִים שָׁנָה תֵּלֵד."
 
        "וְאַבְרָהָם, בֶּן-מְאַת שָׁנָה, בְּהִוָּלֶד לוֹ, אֵת יִצְחָק בְּנוֹ".
       " וְאֵלֶּה, יְמֵי שְׁנֵי-חַיֵּי אַבְרָהָם--אֲשֶׁר-חָי:  מְאַת שָׁנָה וְשִׁבְעִים שָׁנָה, וְחָמֵשׁ שָׁנִים"
 
 
 
שרה -     "... הַלְּבֶן מֵאָה-שָׁנָה יִוָּלֵד, וְאִם-שָׂרָה, הֲבַת-תִּשְׁעִים שָׁנָה תֵּלֵד."
 
                 " וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים--שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה."
 
 
יצחק  -   "  וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת יִצְחָק, בֶּן-אַבְרָהָם:  אַבְרָהָם, הוֹלִיד אֶת-יִצְחָק  .  כ וַיְהִי יִצְחָק, בֶּן-אַרְבָּעִים שָׁנָה, בְּקַחְתּוֹ אֶת-רִבְקָה בַּת-בְּתוּאֵל הָאֲרַמִּי, מִפַּדַּן אֲרָם--אֲחוֹת לָבָן הָאֲרַמִּי, לוֹ לְאִשָּׁה".      
 
           "  וַיֵּצֵא הָרִאשׁוֹן אַדְמוֹנִי, כֻּלּוֹ כְּאַדֶּרֶת שֵׂעָר; וַיִּקְרְאוּ שְׁמוֹ, עֵשָׂו  .  כו וְאַחֲרֵי-כֵן יָצָא אָחִיו, וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו, וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, יַעֲקֹב; וְיִצְחָק בֶּן-שִׁשִּׁים שָׁנָה, בְּלֶדֶת אֹתָם."
 
 
             "וַיִּהְיוּ, יְמֵי יִצְחָק--מְאַת שָׁנָה, וּשְׁמֹנִים שָׁנָה   .  כט וַיִּגְוַע יִצְחָק וַיָּמָת וַיֵּאָסֶף אֶל-עַמָּיו, זָקֵן וּשְׂבַע יָמִים; וַיִּקְבְּרוּ אֹתוֹ, עֵשָׂו וְיַעֲקֹב בָּנָיו"
 
 
יעקב  -  " וַיִּקְרָא שְׁמוֹ, יַעֲקֹב; וְיִצְחָק בֶּן-שִׁשִּׁים שָׁנָה, בְּלֶדֶת אֹתָם."
 
 " וַיֵּשֶׁב יִשְׂרָאֵל בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּאֶרֶץ גֹּשֶׁן; וַיֵּאָחֲזוּ בָהּ, וַיִּפְרוּ וַיִּרְבּוּ מְאֹד.
כח וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה; וַיְהִי יְמֵי-יַעֲקֹב, שְׁנֵי חַיָּיו--שֶׁבַע שָׁנִים, וְאַרְבָּעִים וּמְאַת שָׁנָה."
 
 
 
יוסף  -    " אֵלֶּה תֹּלְדוֹת יַעֲקֹב, יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַע-עֶשְׂרֵה שָׁנָה"
 
           וְיוֹסֵף, בֶּן-שְׁלֹשִׁים שָׁנָה, בְּעָמְדוֹ, לִפְנֵי פַּרְעֹה מֶלֶךְ-מִצְרָיִם; וַיֵּצֵא יוֹסֵף מִלִּפְנֵי פַרְעֹה, וַיַּעֲבֹר בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם"
 
             " וַיָּמָת יוֹסֵף, בֶּן-מֵאָה וָעֶשֶׂר שָׁנִים; וַיַּחַנְטוּ אֹתוֹ, וַיִּישֶׂם בָּאָרוֹן בְּמִצְרָיִם"
 
ראינו אפוא שבמשפחה הנבחרת מציינים את נקודות הציון החשובות בחייהם של האנשים החשובים.  אחרי שהתורה מנתה עשרה דורות מאדם עד נח ועוד כהנה מנח עד תרח, היא מציינת את השנים של אברהם, יצחק ויעקב.  אחרי יעקב, מציינים את שנותיו של יוסף, אשר הנהיג לא רק את אחיו אלא כמעט את כל הדור ההוא, בשם המעצמה הגדולה, מצרים.
 
באשר ליתר האחים של יוסף, צאצאיו של ישראל, שהופכים להיות מייסדי עם בני ישראל, שנותיהם לא מופיעים בתורה.  אבל, יש עוד אחד מבניו של ישראל שכן מונים את שנות חייו והוא יופיע רק בספר שמות. גם במניין שנותיו של לוי וצאצאיו בעצם מסמנים לנו את המנהיגים הבאים, אמנם אחרי שנים רבות, מסמנים את הדרך אל אהרן ומשה.
 
"  וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי-לֵוִי, לְתֹלְדֹתָם--גֵּרְשׁוֹן, וּקְהָת וּמְרָרִי; וּשְׁנֵי חַיֵּי לֵוִי, שֶׁבַע וּשְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה  .  יז בְּנֵי גֵרְשׁוֹן לִבְנִי וְשִׁמְעִי, לְמִשְׁפְּחֹתָם.  יח וּבְנֵי קְהָת--עַמְרָם וְיִצְהָר, וְחֶבְרוֹן וְעֻזִּיאֵל; וּשְׁנֵי חַיֵּי קְהָת, שָׁלֹשׁ וּשְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה  .  יט וּבְנֵי מְרָרִי, מַחְלִי וּמוּשִׁי; אֵלֶּה מִשְׁפְּחֹת הַלֵּוִי, לְתֹלְדֹתָם  .  כ וַיִּקַּח עַמְרָם אֶת-יוֹכֶבֶד דֹּדָתוֹ, לוֹ לְאִשָּׁה, וַתֵּלֶד לוֹ, אֶת-אַהֲרֹן וְאֶת-מֹשֶׁה; וּשְׁנֵי חַיֵּי עַמְרָם, שֶׁבַע וּשְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה"
 
 
אין לנו לתמוה על היות תולדות יעקב – יוסף.  בדרך כלל יש רק בן ממשיך אחד או כמו במקרה של משה ואהרן, שני אחים שמשלימים זה את זה.
 גם בחג החנוכה ברור לכולם שיהודה המכבי הוא המנהיג של מרד החשמונאים, למרות שגם האחים של יהודה המכבי היו שותפים פעילים בהנהגת המרד.
 
לכל אחד מהמוזכרים בתורה, וגם מי שלא הוזכרו בשמם, יש תפקיד שצויין בכתובים שהם  יועדו לו או שלקחו על עצמם, במה שנראה כיוזמתם.  לא תמיד התפקידים שנראים לנו כגדולים ומשמעותיים הם בעלי ההשפעה הרבה ביותר. לפעמים מעשה קטן, לכאורה,
משנה סדרי עולם.   
לכל מאיתנו יש תפקיד ביקום , במשפחה , בקהילה בה אנו עובדים, חיים
גם אם אנחנו לא תמיד מודעים לו. כל אחד מאיתנו תורם את חלקו לשלמות.
 
שנזכה ונשכיל להפיץ אור וטוב בכל מקום בו נהיה.
 



לייבסיטי - בניית אתרים