תאריך ושעה
 


מונה:



פרשת שמות התשפא 2021

סגר מהודק  יתחיל  הלילה ברחבי ישראל, דבר המעיד על אובדן שליטה ותבהלה בקרב מקבלי ההחלטות, סביב שולחן הממשלה ובקרב היועצים מתחום הבריאות והרפואה. זו מציאות מורכבת וכרגע לא נראה מישהו שמסוגל להושיע את ישראל ואולי את כל העולם, מהצרה.
 
פרשת השבוע מן העבר ותחילת הספר השני ספר שמות, מגלות לנו מציאות קשה ואכזרית שעוברת על עם בני ישראל .
 בתחילת הפרשה אנו מקבלים תזכורת מהספר הראשון, שמדובר במשפחה ענפה שירדה למצרים בזמן הרעב :
 
 "וְאֵלֶּה, שְׁמוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הַבָּאִים, מִצְרָיְמָה:  אֵת יַעֲקֹב, אִישׁ וּבֵיתוֹ בָּאוּ.    ב רְאוּבֵן שִׁמְעוֹן, לֵוִי וִיהוּדָה.    ג יִשָּׂשכָר זְבוּלֻן, וּבִנְיָמִן  .  ד דָּן וְנַפְתָּלִי, גָּד וְאָשֵׁר  .  ה וַיְהִי, כָּל-נֶפֶשׁ יֹצְאֵי יֶרֶךְ-יַעֲקֹב--שִׁבְעִים נָפֶשׁ; וְיוֹסֵף, הָיָה בְמִצְרָיִם  .  ו וַיָּמָת יוֹסֵף וְכָל-אֶחָיו, וְכֹל הַדּוֹר הַהוּא  .  ז וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל, פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ--בִּמְאֹד מְאֹד; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, אֹתָם."
 
בני ישראל נמנים בתורה מספר פעמים ולא תמיד באותו הסדר. שימו לב שכאן מונים את בני לאה ויחד איתם את בנימין בן רחל. רק אחר כך מונים את בני השפחות. לזה אולי נתייחס בפעם אחרת.
 
מאז באו למצרים, כשיוסף בן קרוב לארבעים שנה, ועד מות יוסף בגיל מאה ועשר שנים, חולפות כשבעים שנה. כמה שנים חולפות עד כדי שהפרעה החדש לא זוכר את ההיסטוריה של מצרים ואת יוסף שהושיע אותם מהרעב ? לא ברור. כמו שלא ברור, כמה זמן חולף עד הולדתו של משה, שיהיה הדמות המרכזית מכאן ועד לסוף ספר התורה. ולא לחינם, יש מי שקורא לספר כולו – תורת משה.
 
ננסה לבחון מה מספרים לנו על משה מיום היוולדו ועד לשליחות שהוא מקבל משמיים, כשהוא כבר בן שמונים שנה. ננסה להבין מי ומה השפיעו על חייו של משה, שעשו אותו ראוי להיות מושיעם של ישראל, ולימים יכונה- גדול הנביאים.
 
לא לחינם מצא לנכון כותב התורה, לספר לנו החל מפגישת אביו ואימו, שכאן עדיין שמם לא חשוב, על דרך הולדתו, היוזמה של מרים אחותו השמרטפית ועד שהוא נשלח לגדול כבן לבת פרעה מלך מצרים, בארמון בבית פרעה.
 
"וַיֵּלֶךְ אִישׁ, מִבֵּית לֵוִי; וַיִּקַּח, אֶת-בַּת-לֵוִי.    ב וַתַּהַר הָאִשָּׁה, וַתֵּלֶד בֵּן; וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי-טוֹב הוּא, וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים.    ג וְלֹא-יָכְלָה עוֹד, הַצְּפִינוֹ, וַתִּקַּח-לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא, וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת; וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת-הַיֶּלֶד, וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל-שְׂפַת הַיְאֹר .  ד וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ, מֵרָחֹק, לְדֵעָה, מַה-יֵּעָשֶׂה לוֹ.   ה וַתֵּרֶד בַּת-פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל-הַיְאֹר, וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל-יַד הַיְאֹר; וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף, וַתִּשְׁלַח אֶת-אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ  .  ו וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת-הַיֶּלֶד, וְהִנֵּה-נַעַר בֹּכֶה; וַתַּחְמֹל עָלָיו--וַתֹּאמֶר, מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה.    ז וַתֹּאמֶר אֲחֹתוֹ, אֶל-בַּת-פַּרְעֹה, הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת, מִן הָעִבְרִיֹּת; וְתֵינִק לָךְ, אֶת-הַיָּלֶד      . ח וַתֹּאמֶר-לָהּ בַּת-פַּרְעֹה, לֵכִי; וַתֵּלֶךְ, הָעַלְמָה, וַתִּקְרָא, אֶת-אֵם הַיָּלֶד  .  ט וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת-פַּרְעֹה, הֵילִיכִי אֶת-הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי, וַאֲנִי, אֶתֵּן אֶת-שְׂכָרֵךְ; וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד, וַתְּנִיקֵהוּ.    י וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד, וַתְּבִאֵהוּ לְבַת-פַּרְעֹה, וַיְהִי-לָהּ, לְבֵן; וַתִּקְרָא שְׁמוֹ, מֹשֶׁה, וַתֹּאמֶר, כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ."
 
שלוש נשים סובבות את משה מיום הולדתו.
 מה מידת ההשפעה של הנשים הללו על אישיותו של משה ?
 
האישה הראשונה שמשפיעה על כל אדם היא אימו. יוכבד היא לא רק זו שהרתה וילדה את משה. יוכבד ראתה משהו מיוחד ברך הנולד :   " וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי-טוֹב הוּא"
את המושג הזה  "כִּי-טוֹב",  מצאנו אצל הבורא בששת ימי בראשית, החל מהמעשה הראשון  ביום הראשון:
 
" וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי אוֹר; וַיְהִי-אוֹר.     ד וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-הָאוֹר, כִּי-טוֹב"
 
ובהמשך, בסוף כל יום של בריאה, כשהאל היה מרוצה ממה שהוא ברא,  אז נאמר:
 
" וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי-טוֹב."
 
אז מה ראתה יוכבד כשהרך הנולד יצא לאויר העולם כפי שנאמר על בריאת העולם ?
 
יכול להיות שכבר ביום היוולדו נראה במשה משהו מאותו אור "כשקרן עור פניו"-
"וַיְהִי בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיַד מֹשֶׁה בְּרִדְתּוֹ מִן הָהָר וּמֹשֶׁה לֹא יָדַע כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו בְּדַבְּרוֹ אִתּוֹ." (שמות לד, כט)
 
 אין ספק שמשה ינק מאימו לא רק את המזון שבת פרעה לא יכלה להעניק לו.  אמנם לא צוין כמה זמן גידלו את משה בבית משפחת עמרם ויוכבד, עם מרים ואהרן, האחים הגדולים של משה, אבל ודאי הם העניקו לו חינוך והטמיעו בתוכו את היותו בן לעם ישראל.
 
הדמות השנייה, שנחשפת לעולם כשמרטפית של משה, היא מרים אחותו.  מרים מקבלת עליה את המשימה ומתייצבת קצת מרחוק, אבל כנראה לא רחוק כל כך, וכך היא יכולה לראות מה קורה לו ולהשגיח מי הדמויות המתקרבות אליו. היא כל כך קרובה, תרתי משמע, לתיבת משה, עד שהיא מצליחה לשמוע את השיח בין בת פרעה לנערותיה ואף להתערב בשיחה ולהציע יוזמה מקורית :
 
וַתֹּאמֶר אֲחֹתוֹ, אֶל-בַּת-פַּרְעֹה, הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת, מִן הָעִבְרִיֹּת; וְתֵינִק לָךְ, אֶת-הַיָּלֶד   "
 
לא מפליא שברבות הימים , כמאה שנים מאוחר יותר, כאשר מרים לוקה בצרעת, אחיה משה מיד נזעק לעזרתה וזועק לריבונו של עולם ומבקש :
 
"וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' לֵאמֹר אֵל נָא רְפָא נָא לָהּ." (במדבר  יב , יג)
 
אם ההשפעה של המשפחה על הקשר לעם ועל חינוך לחוש צדק מפותח היא ברורה, אז מהי ההשפעה של בת פרעה, האימא המאמצת של משה, על התפתחותו ?
 
ראשית, לפי הקריאה הפשוטה, בת פרעה היא זו שנותנת לילד שגדל את שמו – משה :
 
" וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד, וַתְּנִיקֵהוּ.    י וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד, וַתְּבִאֵהוּ לְבַת-פַּרְעֹה, וַיְהִי-לָהּ, לְבֵן; וַתִּקְרָא שְׁמוֹ, מֹשֶׁה, וַתֹּאמֶר, כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ."
 
אם רוצים אז אפשר להבין גם שהאישה שלוקחת את הילד – קרי יוכבד, היא זו שנותנת לו את השם משה. הרי ברור שהיה לילד הזה שם, בזמן שיוכבד הניקה וגידלה אותו בביתה, עד שהיא מוסרת אותו לבת פרעה.
 
כמי שנושא את השם משה, אני אמנם נקרא כך על שם סבי – משה-יצחק מוסקל – המלמד מסאטמר שנרצח בבירקנאו, אבל כולנו כל הנושאים את השם משה, אנו קרואים על שם משה הראשון. 
אם את השם נתנה לו בת פרעה יען " כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ" אזי הוא היה צריך להיקרא – משוי!
 
אבל אם את השם, כמאמר המשוררת, נתנו לו אביו ואימו ונתן לו אלוהיו, ראוי הוא להיקרא – משה, על כי הוא זה שמשה את עם בני ישראל מממלכת היאור, והוא זה שמשה, בעזרת האל, את בני ישראל מתוך ים סוף.  משה הוא המושה ומושיע את עם ישראל !
 
ואחרי הכל, ברור גם  שמשה למד בארמון פרעה את סדרי הממשל ואת גינוני הטקס של השולט. נזכור שבעת ההיא, מצרים היא הממלכה הגדולה ואין לך אוניברסיטה יותר טובה ללמוד בה קורסים מעשיים בנושאי ממשל מאשר בבית השליט של המעצמה.
 
הפקולטה הנוספת שהכינה את משה לקראת המפגש עם האל במראה הסנה הבוער, הייתה   החיים בביתו של כהן מדין, לצידה של ציפורה בתו. בתורה אין פירוט של הקורסים הללו, לא במצרים ולא במדיין, אבל סביר להניח שכך קרה וגם אם היה משה רק "שומע חופשי" שהסתובב בחופשיות בשני המקומות הללו.
 
כאן תבוא השאלה ששואלים גם על הבחירה באברהם. האם האל בחר באנשים הללו בגלל התכונות של מנהיגים שהתגלו בהם, או שמא הבורא נתן בהם את התכונות הללו, כדי שינהיגו את עם ישראל?
 
גם בימים אלו נשאלת השאלה- כיצד נבחר מנהיג.  האם כמו יהושע, שגדל ליד משה, הוא המנהיג שהוכשר להחליף את המנהיג בבוא העת, או אולי צריך לחפש דווקא במקומות אחרים את רועי הצאן המוכשרים להנהגה, שכישוריהם התגלו בטבע,  כמו משה, שאול ודוד ?
 
שננהג בתבונה בכל מקום בו אנו נדרשים להוביל ולקבל החלטות
ושתהיה בנו התבונה לבחור את המנהיגים הנכונים והראויים לנו.

 

לייבסיטי - בניית אתרים