תאריך ושעה
 


מונה:


פרשת משפטים התשעט 2019
 
 
פרשת משפטים מתחילה עם חוקי העבדים:
 
"וְאֵלֶּה, הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר תָּשִׂים, לִפְנֵיהֶם.  ב כִּי תִקְנֶה עֶבֶד עִבְרִי..."
 
הפתיחה העוסקת בדיני עבדים, מתחברת או מתנגשת, עם הדיבר הראשון שאך לפני שבוע קראנו שנאמר מפי הגבורה במה שמכונה מעמד הר סיני :
 
"אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים"
 
אם היה כל כך חשוב לציין את היציאה מבית עבדים כבר בהכרזה על היות המכריז לאלוהים, כיצד זה ייתכן שיהיו עבדים בחברה הישראלית המתוקנת ?!
 
נדמה שכבר ציינו בעבר , שיש הרבה "אם"  ו - "כי", רוצה לומר זה מצב לא רצוי. ורק "אם" בנסיבות מסוימות חלילה יהיה מצב של עבד , אזי יחולו החוקים הללו.  ועל חוקי העבד כבר אמרו לפנינו "קנה עבד קנה אדון".  מדוע ?
 
עצם המצב שהיה צורך להימכר לעבד, זו תוצאה של חברה מקולקלת.  אדם נמכר לעבד בין היתר אם ירד מנכסיו ואין לו במה לשלם את חובו הכספי. במצב נוסף, אדם נמכר לעבד כשהוא נתפס גונב. גם זה מצב קלוקל – יתכן שגנב כי אין לו מה לאכול או להאכיל את משפחתו או שהוא התדרדר ואינו מבחין בין טוב לרע. בשני המקרים זו אשמת החברה.  ומי שקונה את האנשים האלו לעבדות, לוקח על עצמו את מלאכת השיקום , כדי להחזירו למוטב.  ואם חלילה תוך כדי השיקום :
 
"כִי יַכֶּה אִישׁ אֶת עַבְדּוֹ אוֹ אֶת אֲמָתוֹ, בַּשֵּׁבֶט, וּמֵת, תַּחַת יָדוֹ נָקֹם, יִנָּקֵם.” 
 
מה פשר המושג "נקמה" ?
 
אחת הסדנאות אותם אנו מעבירים בבית העדות בניר גלים , היא סדנת נקמה. את הסדנה אני פותח כשאני מבקש מתלמיד או תלמידה , לתת סטירה למי שיושב לידם!  (לא להיבהל , אני עומד מוכן למנוע את הביצוע , אם מישהו אכן יבצע את בקשתי) ואז אני שואל : אם אכן היית מקבל סטירה , כיצד היית מגיב ? 
התגובות כמובן מגוונות. יש הנרתעים מתגובה ויש תמיד מי שמגיב "הייתי מחזיר לו" !   
ויש מי שמיד מצטט מפרשתנו : 
 
"וְכִי יִנָּצוּ אֲנָשִׁים, וְנָגְפוּ אִשָּׁה הָרָה וְיָצְאוּ יְלָדֶיהָ, וְלֹא יִהְיֶה, אָסוֹן עָנוֹשׁ יֵעָנֵשׁ, כַּאֲשֶׁר יָשִׁית עָלָיו בַּעַל הָאִשָּׁה, וְנָתַן, בִּפְלִלִים. כג וְאִם אָסוֹן, יִהְיֶה וְנָתַתָּה נֶפֶשׁ, תַּחַת נָפֶשׁ כד עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן, יָד תַּחַת יָד, רֶגֶל תַּחַת רָגֶל.  כה כְּוִיָּה תַּחַת כְּוִיָּה, פֶּצַע תַּחַת פָּצַע, חַבּוּרָה, תַּחַת חַבּוּרָה".  
 
או אז אני שואל : " איך נוקמים על רצח שישה מיליון מאחינו" ?  או ממש עבור שתי אחיותינו למחצה, בנותיו של אבינו מנישואיו הראשונים שנרצחו יחד עם אימן בבירקנאו-אוושויץ?
 
אחרי תום המלחמה קמה כאן בארץ ישראל תנועת "הנוקמים" אשר הרגה גרמנים שזוהו כמי שהיו שותפים לרצח היהודים בשואה. אחת הפעולות שהם רצו לעשות הייתה להרעיל את מי השתייה של עיר שלמה בגרמניה.  את הרעל הכינו במכון ויצמן !  ליצורו היו שותפים האחים הפרופסורים קציר. אהרן, שלימים נרצח בנמל התעופה שנקרא אז לוד, ע"י היפני קוזו אוקמוטו ואחיו אפרים, לימים נשיא מדינת  ישראל.  את הרעל נשא עימו אבא קובנר. בהיותו  על אוניה בדרך מישראל לגרמניה, מחשש להלשנה לבריטים ששלטו אז בארץ, השליך את הרעל במיכל סגור למצולות ים.
 
נביא שוב את הפסוק : ""כִי יַכֶּה אִישׁ אֶת עַבְדּוֹ אוֹ אֶת אֲמָתוֹ, בַּשֵּׁבֶט, וּמֵת, תַּחַת יָדוֹ נָקֹם, יִנָּקֵם.” 
 
שימו לב , שלא כתוב מי הנוקם וכיצד תתבצע הנקמה .
 
לימים נוצר המונח  "הי"ד – ה' יקום דמו ".
 
מי שירצה להרחיב בעניין , נפנה אתכם לרש"י על פסוק זה שמביא את הציטוטים מהמקומות שם מוזכרת המילה נקמה.
 
שורדי השואה המעידים ומספרים את סיפור הישרדותם בימים הנוראים ההם, נוהגים לסיים את סיפורם במניין מספר הצאצאים שהביאו לעולם – בנים ובנות , נכדים ונכדות, נינים ונינות. ומסיימים באמירה " זו הנקמה שלנו בגרמנים שרצו להשמידנו" !
 
שנזכה לראותכם צאצאינו , מתרבים ומביאים אור ושמחה לעולם.
 



לייבסיטי - בניית אתרים