תאריך ושעה
 


מונה:


פרשת חיי שרה עוסקת במותה של שרה ובמשא ומתן שמנהל אברהם כדי לרכוש חלקת קבר לשרה ובעצם לעצמו ולצאצאיו, היא מערת המכפלה.
 
אחרי קבורת שרה, שחיה 127 שנים , מה שאומר שאברהם, המבוגר ממנה בעשר שנים, כבר בן 137 שנים ויצחק כבר בן 37 שנים, מצווה אברהם את עבדו לצאת למשימת הבאת כלה ליצחק. וכך מתואר האירוע הזה בתורה ומעורר תמיהה ושאלות:
 
"וְאַבְרָהָם זָקֵן, בָּא בַּיָּמִים; וַיהוָה בֵּרַךְ אֶת-אַבְרָהָם, בַּכֹּל  .  ב וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם, אֶל-עַבְדּוֹ זְקַן בֵּיתוֹ, הַמֹּשֵׁל, בְּכָל-אֲשֶׁר-לוֹ:  שִׂים-נָא יָדְךָ, תַּחַת יְרֵכִי  .  ג וְאַשְׁבִּיעֲךָ--בַּיהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, וֵאלֹהֵי הָאָרֶץאֲשֶׁר לֹא-תִקַּח אִשָּׁה, לִבְנִי, מִבְּנוֹת הַכְּנַעֲנִי, אֲשֶׁר אָנֹכִי יוֹשֵׁב בְּקִרְבּוֹ.    ד כִּי אֶל-אַרְצִי וְאֶל-מוֹלַדְתִּי, תֵּלֵךְ; וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה, לִבְנִי לְיִצְחָק.    ה וַיֹּאמֶר אֵלָיו, הָעֶבֶד, אוּלַי לֹא-תֹאבֶה הָאִשָּׁה, לָלֶכֶת אַחֲרַי אֶל-הָאָרֶץ הַזֹּאת; הֶהָשֵׁב אָשִׁיב אֶת-בִּנְךָ, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-יָצָאתָ מִשָּׁם  .  ו וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אַבְרָהָם:  הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תָּשִׁיב אֶת-בְּנִי שָׁמָּה  .  ז יְהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, אֲשֶׁר לְקָחַנִי מִבֵּית אָבִי וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי, וַאֲשֶׁר דִּבֶּר-לִי וַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע-לִי לֵאמֹר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת--הוּא, יִשְׁלַח מַלְאָכוֹ לְפָנֶיךָ, וְלָקַחְתָּ אִשָּׁה לִבְנִי, מִשָּׁם  .  ח וְאִם-לֹא תֹאבֶה הָאִשָּׁה, לָלֶכֶת אַחֲרֶיךָ--וְנִקִּיתָ, מִשְּׁבֻעָתִי זֹאת; רַק אֶת-בְּנִי, לֹא תָשֵׁב שָׁמָּה"
 
 
הדבר הראשון שחסר לנו, הוא החתן. אין שום שיח בין אברהם לבין בנו יצחק מאז שבו מהר המוריה ממה שמכונה העקדה. גם קודם לא היה ממש שיח ביניהם למעט שאלת יצחק בדרך להר המוריה "ואיה השה לעולה".
 
אם כבר ללכת אל ארצו ואל מולדתו של אברהם, ולמרות שאברהם כבר זקן, מדוע אברהם לא מנצל את ההזדמנות הזו ונוסע לחרן לבקר את המשפחה שלא ראה אותם כבר 62 שנים מאז יצא מארצו וממולדתו בהיותו בן 75 שנים ?
 
האם אברהם אסר על יצחק להסתובב בין בנות הארץ, או שמא כשיצחק הביא הביתה מבנות הארץ הם לא מצאו חן בעיני שרה ואברהם ?
 
מה היתה דעתו של יצחק על המשימה שהוטלה על אליעזר, האם הוא לא רצה לצאת בעצמו למצוא אשה ?
 
הרי כשעלה על הפרק למצוא אשה לבנו יעקב, יצחק שולח את יעקב, אמנם בדחיפת אשתו רבקה, למשימה ולא שולח שליח אחר. אולי זה חלק מהפקת הלקחים .
 
ובעצם , מה היה כל כך רע בבנות הכנעני, שצריך היה ללכת למשפחה בחרן להביא את "האשה" שתאבה=תרצה=תסכים ללכת אחרי העבד ?
 
כשאברהם משביע את אליעזר הוא אומר  "בַּיהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, וֵאלֹהֵי הָאָרֶץ".
וכשהוא מזכיר מי הוציאו מגולה הוא רק  " יְהוָה אֱלֹהֵי הַשָּׁמַיִם, אֲשֶׁר לְקָחַנִי מִבֵּית אָבִי וּמֵאֶרֶץ מוֹלַדְתִּי" ?
 
אפשר אולי לומר שכדי להשביע את העבד צריך גם את אלהי השמיים וגם את אלהי הארץ. אבל הקולות שהנחו את אברהם לצאת מאור כשדים ואחר כך מחרן ללכת ארצה כנען היו קולות מן השמים. אלו היו הוראות מכוח עליון ולכן אברהם היה מוכן לנטוש את בית אביו ולצאת להמשך
המסע לארץ כנען.
 
 
נזכור שאברהם הוא צאצא של שם בן נח בעוד כנען הוא בנו המקולל של חם בן נח. ייתכן שעובדה זו הייתה ידועה לאברהם ולכן אסר על נישואי יצחק עם בנות כנען.
 
יצחק היה בעל אופי של ותרן. זאת ניתן ללמוד ממלחמת חפירת בארות המים עם עבדי אבימלך. כשאנשי אבימלך השתלטו על הבארות שחפרו עבדי יצחק, הוא עזב את המקום והלך וחפר בארות אחרות במקום אחר. יצחק הוא לא איש מדון ומלחמה, אלא סוג של איש המקשיב ומקבל את המצב.
 
" וַיְסַפֵּר הָעֶבֶד, לְיִצְחָק, אֵת כָּל-הַדְּבָרִים, אֲשֶׁר עָשָׂה.   סז וַיְבִאֶהָ יִצְחָק, הָאֹהֱלָה שָׂרָה אִמּוֹ, וַיִּקַּח אֶת-רִבְקָה וַתְּהִי-לוֹ לְאִשָּׁה, וַיֶּאֱהָבֶהָ; וַיִּנָּחֵם יִצְחָק, אַחֲרֵי אִמּוֹ."
 
לעומת חוסר התקשורת בין יצחק לאביו אברהם ולמרות שלא מסופר על שיח בין יצחק לשרה, נראה שיצחק היה מאוד קשור לשרה אמו. את המשך חייו הוא קובע באוהלה של שרה. לשם הוא מביא את רבקה ושם זה מקום של אהבה.
 
בהמשך גם לא צריך היה לומר ליצחק "כל אשר תאמר אליך רבקה אשתך שמע בקולה". הוא שמע בקולה ושלח את יעקב להביא אשה מבית נחור אחי אברהם.
 
ליצחק תוקדש עוד פרשה אבל זה כבר בשבוע  הבא.

לייבסיטי - בניית אתרים