תאריך ושעה
 


מונה:



 אנחנו עוסקים השבת במפגש הטעון בין שני האחים שאמנם יצאו ביחד מרחמה של אם אחת אבל מתנהלים כל אחד בדרכו שלו. הכתוב , כמו בעקדה מציין , עשו אחיו ולא מסתפק ב-אחיו , שהרי היה לו רק אח אחד או ב- עשו, שיש בזה יותר לשון ריחוק זה מזה. בניהול ובניית המפגש יש משניהם- קירבה וריחוק ששלובים זה בזה.  
 
 
וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו, אֶל עֵשָׂו אָחִיו, אַרְצָה שֵׂעִיר, שְׂדֵה אֱדוֹם.
 
יעקב חוזר מגלות ארם ועל פי השיח שהיה לו עם האלוהים , הוא מתנה תנאי להיות לו האלוהים תנאי:  "...ושבתי בשלום אל בית אבי".  יכל יעקב להגיע לארץ כנען בדרך הידועה דרך רמת הגולן אל הבקעה וממנה דרך גב ההר, מה שמכונה "דרך האבות" אל בית אביו יצחק בחברון. אבל יעקב מחליט כי קודם הוא חייב לפגוש את אחיו התאום עשו ולהתפייס עימו.
 
רבות ביקרו  פרשנים ודרשנים,  את יעקב, על ההתרפסות בפני עשו כשיעקב מכנה אותו כפי שפונה עבד אל אדונו. ככתוב להלן:
 
 "וַיְצַו אֹתָם, לֵאמֹר, כֹּה תֹאמְרוּן, לַאדֹנִי לְעֵשָׂו:  כֹּה אָמַר, עַבְדְּךָ יַעֲקֹב, עִם לָבָן גַּרְתִּי, וָאֵחַר עַד עָתָּה.  ו וַיְהִי לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר, צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה; וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי, לִמְצֹא-חֵן בְּעֵינֶיךָ.  ז וַיָּשֻׁבוּ, הַמַּלְאָכִים, אֶל יַעֲקֹב, לֵאמֹר:  בָּאנוּ אֶל אָחִיךָ, אֶל עֵשָׂו, וְגַם הֹלֵךְ לִקְרָאתְךָ, וְאַרְבַּע מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ.  ח וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד, וַיֵּצֶר לוֹ; וַיַּחַץ אֶת הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ... לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת.  ט וַיֹּאמֶר, אִם יָבוֹא עֵשָׂו אֶל הַמַּחֲנֶה הָאַחַת וְהִכָּהוּ וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר, לִפְלֵיטָה".
 
מדוע פוחד יעקב מעשו ומדוע בוחר יעקב דווקא בדרך הזו לנסות לפייסו מהרצון שהביע עשו בעבר להרגו ? 
 
תחילה ניזכר בברכות שמברך יצחק את שני בניו התאומים- את יעקב המתחפש לעשו ואת עשו :
 
"וְיִתֶּן לְךָ, הָאֱלֹהִים, מִטַּל הַשָּׁמַיִם, וּמִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ וְרֹב דָּגָן, וְתִירֹשׁ.  כט יַעַבְדוּךָ עַמִּים, וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ לְאֻמִּים  הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ, וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ...  כִּשְׁמֹעַ עֵשָׂו, אֶת דִּבְרֵי אָבִיו, וַיִּצְעַק צְעָקָה, גְּדֹלָה וּמָרָה עַד מְאֹד; וַיֹּאמֶר לְאָבִיו, בָּרְכֵנִי גַם אָנִי אָבִי.  ..  וַיַּעַן יִצְחָק וַיֹּאמֶר לְעֵשָׂו, הֵן גְּבִיר שַׂמְתִּיו לָךְ וְאֶת כָּל אֶחָיו נָתַתִּי לוֹ לַעֲבָדִים, וְדָגָן וְתִירֹשׁ, סְמַכְתִּיו; וּלְכָה אֵפוֹא, מָה אֶעֱשֶׂה בְּנִי... בָּרְכֵנִי גַם אָנִי, אָבִי; וַיִּשָּׂא עֵשָׂו קֹלוֹ, וַיֵּבְךְּ.  לט וַיַּעַן יִצְחָק אָבִיו, וַיֹּאמֶר אֵלָיו:  הִנֵּה מִשְׁמַנֵּי הָאָרֶץ, יִהְיֶה מוֹשָׁבֶךָ, וּמִטַּל הַשָּׁמַיִם, מֵעָל.  מ וְעַל-חַרְבְּךָ תִחְיֶה, וְאֶת אָחִיךָ תַּעֲבֹד; וְהָיָה כַּאֲשֶׁר תָּרִיד, וּפָרַקְתָּ עֻלּוֹ מֵעַל צַוָּארֶךָ. מא וַיִּשְׂטֹם עֵשָׂו, אֶת יַעֲקֹב, עַל הַבְּרָכָה, אֲשֶׁר בֵּרְכוֹ אָבִיו; וַיֹּאמֶר עֵשָׂו בְּלִבּוֹ, יִקְרְבוּ יְמֵי אֵבֶל אָבִי, וְאַהַרְגָה, אֶת יַעֲקֹב אָחִי."
 
ועוד לפני שננתח את הברכות ומתוך כך את דרך ההתפייסות של יעקב עם עשו, נזכיר את הדרך בה מתייחסים האבות לבנים שלהם, את העדפת בן אחד על פני האחרים.
לאברהם, לא הייתה ברירה והוא נאלץ לשמוע בקול שרה ולשלח את ישמעאל , אולי יותר בגלל האימא שלו הגר, מעל פני הבן הממשיך יצחק.
יעקב, מעדיף את בן אשתו האהובה , את יוסף על פני יתר אחיו ועושה לו כותונת פסים.
יצחק , שיש לו סך הכל שני בנים ועוד תאומים, מחליט להעדיף אחד מהם , דבר שלא היה עובר היום בשום בית ספר להורים !
 ולא זו בלבד שהוא רוצה להעדיף את עשו, הוא מברך אותו שאחיו ישתחווה לו:
 
 "הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ, וְיִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אִמֶּךָ..."   גביר לא מלשון עשיר, אלא מלשון מי שיתגבר על אחיו. (דרך אגב לא ממש ברור מי הם "בְּנֵי אִמֶּךָ" שהרי הם היו רק שני אחים.)
 
מעניין,לתשומת לבנו -  הברכה הראשונה,  לעשו החשוד כיעקב, מתחילה ב – "וְיִתֶּן לְךָ, הָאֱלֹהִים".  בברכה לעשו "הָאֱלֹהִים" לא מוזכר. הוא יחזור ויוזכר בברכה ליעקב בטרם שילוחו לחרן לקחת אישה.
 
"וְאֵל שַׁדַּי יְבָרֵךְ אֹתְךָ, וְיַפְרְךָ וְיַרְבֶּךָ; וְהָיִיתָ, לִקְהַל עַמִּים.  ד וְיִתֶּן לְךָ אֶת בִּרְכַּת אַבְרָהָם, לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אִתָּךְ לְרִשְׁתְּךָ אֶת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ, אֲשֶׁר נָתַן אֱלֹהִים לְאַבְרָהָם." (כח)
 
הברכה לעשו המחופש מתחילה עם טל השמיים ועוברת למשמני הארץ, בעוד הברכה לעשו האמיתי מתחילה משמני הארץ ואחר כך מטל השמיים.  האם זה מקרי או שמא יעקב הוא קודם כל שמימי ומחובר לארץ בעוד עשו הוא יותר ארצי ולא יהיה קשור לאלהים.
ובסוף אומר יצחק לעשו :   "וְאֶת אָחִיךָ תַּעֲבֹד".
 
זו אולי הסיבה שיעקב בוחר לומר לעשו, ראה עשו זה לא כמו בברכות שקבלנו מאבא. בפועל מתברר שאתה האדון ואני יעקב עבדך.
אחרי שמשלחת המלאכים חוזרת עם המידע שעשו יוצא לקראת יעקב וארבע מאות איש עימו, יעקב פונה אל האלהים לעזרה והצלה מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו.
 
" וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב, אֱלֹהֵי אָבִי אַבְרָהָם, וֵאלֹהֵי אָבִי יִצְחָק:  יְהוָה הָאֹמֵר אֵלַי, שׁוּב לְאַרְצְךָ וּלְמוֹלַדְתְּךָ וְאֵיטִיבָה עִמָּךְ.  יא קָטֹנְתִּי מִכֹּל הַחֲסָדִים, וּמִכָּל הָאֱמֶת, אֲשֶׁר עָשִׂיתָ, אֶת עַבְדֶּךָ:  כִּי בְמַקְלִי, עָבַרְתִּי אֶת הַיַּרְדֵּן הַזֶּה, וְעַתָּה הָיִיתִי, לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת.  יב הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי, מִיַּד עֵשָׂו:  כִּי יָרֵא אָנֹכִי, אֹתוֹ פֶּן יָבוֹא וְהִכַּנִי, אֵם עַל-בָּנִים.  יג וְאַתָּה אָמַרְתָּ, הֵיטֵב אֵיטִיב עִמָּךְ; וְשַׂמְתִּי אֶת זַרְעֲךָ כְּחוֹל הַיָּם, אֲשֶׁר לֹא יִסָּפֵר מֵרֹב".
 
יעקב קצת משנה את הנוסח בפנייתו אל אלהים.
יעקב, פונה ואומר:          " יְהוָה הָאֹמֵר אֵלַי, שׁוּב לְאַרְצְךָ וּלְמוֹלַדְתְּךָ וְאֵיטִיבָה עִמָּךְ".
אבל אלהים אמר : "וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-יַעֲקֹב, שׁוּב אֶל-אֶרֶץ אֲבוֹתֶיךָ וּלְמוֹלַדְתֶּךָ; וְאֶהְיֶה, עִמָּךְ."
 
נזכור גם את הדברים שנאמרו בחלום הסולם. גם שם המינוח הוא - וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ.
 
"וְהִנֵּה יְהוָה נִצָּב עָלָיו, וַיֹּאמַר, אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ, וֵאלֹהֵי יִצְחָק; הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ לְךָ אֶתְּנֶנָּה, וּלְזַרְעֶךָ.  יד וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ, וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה; וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה, וּבְזַרְעֶךָ.  טו וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ, וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ, וַהֲשִׁבֹתִיךָ, אֶל הָאֲדָמָה הַזֹּאת:  כִּי, לֹא אֶעֱזָבְךָ, עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי, אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ." 
 
אותו אלהים לא עונה ליעקב על בקשתו, אבל שולח אליו איש להיאבק איתו.
 
 
"וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב, לְבַדּוֹ; וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ, עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר".
 
... וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי, כִּי עָלָה הַשָּׁחַר; וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ, כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי.  כח וַיֹּאמֶר אֵלָיו, מַה שְּׁמֶךָ; וַיֹּאמֶר, יַעֲקֹב.  כט וַיֹּאמֶר, לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי, אִם יִשְׂרָאֵל:  כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים, וַתּוּכָל".  
 
בסופו של המפגש עם האיש ובטרם המפגש עם האח, יעקב מקבל תשובה התואמת את דבר האלוהים .
כאילו אומר ליעקב וְאֶהְיֶה, עִמָּךְ, כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים.  אין ספק כי עתה אתה תשוב אל בית אביך בשלום כפי שהתנית ותצלח בדרך גם את מפגש הפיוס עם אחיך עם עשו.
 
שנשכיל לנהל מפגשים בתבונה ואם צריך לצאת למאבקים, לבחור את  החשובים, להצליח בהם ולשוב בשלום.


לייבסיטי - בניית אתרים