תאריך ושעה
 


מונה:

פרשת וירא התשף 2019

פרשת וירא תמיד מושכת להתייחס למה שמכונה "העקדה". בפרשה נושאים נוספים ומוכרים המבקשים התייחסות, כמו הניסיון של אברהם להציל את אנשי סדום מכליה . גם מעשה אברהם המכונה "אמרי נא אחותי" גם הוא דורש הסבר מעניין.  אבל הפעם נעסוק בהולדת יצחק ובגירוש ישמעאל .
 
האל והמלאכים המתארחים אצל אברהם ושרה עומדים בהבטחתם וכמו שדיברו שרה הרה ויולדת בן המקבל את השם יצחק :
 
" וַיהוָה פָּקַד אֶת-שָׂרָה, כַּאֲשֶׁר אָמָר; וַיַּעַשׂ יְהוָה לְשָׂרָה, כַּאֲשֶׁר דִּבֵּר  .  ב וַתַּהַר וַתֵּלֶד שָׂרָה לְאַבְרָהָם בֵּן, לִזְקֻנָיו, לַמּוֹעֵד, אֲשֶׁר-דִּבֶּר אֹתוֹ אֱלֹהִים  .  ג וַיִּקְרָא אַבְרָהָם אֶת-שֶׁם-בְּנוֹ הַנּוֹלַד-לוֹ, אֲשֶׁר-יָלְדָה-לּוֹ שָׂרָה—יִצְחָק.
 
היינו מצפים שכולם ישמחו בהולדת יצחק. אכן כולם שמחים בברית של יצחק ושמחים במשתה לרגל הגמילה של יצחק. אלא שאז מתברר שהחיים קצת יותר מורכבים:
 
 ...  ט וַתֵּרֶא שָׂרָה אֶת-בֶּן-הָגָר הַמִּצְרִית, אֲשֶׁר-יָלְדָה לְאַבְרָהָם—מְצַחֵק.
 
מה בדיוק משמעות מעשיו של "בן הגר המצרית"  זה ש – "מצחק", לא ממש ברור. המדרשים כמובן הכניסו כאן כל מיני התנהגויות ותרבות רעה שמהם חששה שרה .
אבל לשרה יש חשבון ארוך עם הגר וגם עם אברהם.
 
נזכור שהרעיון לתת את הגר לאברהם כאישה, היה של שרה. אברהם לא הראה סימני התנגדות ואולי להיפך. התוצאות של מעשה אברהם עם הגר הניבו פרי מהר מאוד, דבר שהביא למתח במשולש הרומנטי הזה . התוצאה הראשונה הייתה גירוש האמה שהרימה ראש על הגבירה שרה.
 
"וַתֹּאמֶר שָׂרַי אֶל אַבְרָם חֲמָסִי עָלֶיךָ אָנֹכִי נָתַתִּי שִׁפְחָתִי בְּחֵיקֶךָ וַתֵּרֶא כִּי הָרָתָה וָאֵקַל בְּעֵינֶיהָ יִשְׁפֹּט יְהוָה בֵּינִי וּבֵינֶיךָ."
 
עכשיו שוב נדרש אברהם לגרש את הגר. הפעם שרה מזכירה לאברהם שהגר היא כבר לא אשתו אלא "האמה", והבן שנולד הוא לא כל כך בנו של אברהם בעיני שרה, אלא "בן האמה".
 
 ... י וַתֹּאמֶר, לְאַבְרָהָם, גָּרֵשׁ הָאָמָה הַזֹּאת, וְאֶת-בְּנָהּ:  כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן-הָאָמָה הַזֹּאת, עִם-בְּנִי עִם-יִצְחָק.  יא וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד, בְּעֵינֵי אַבְרָהָם, עַל, אוֹדֹת בְּנוֹ.
 
בעבר, לפני הגרוש הראשון , מזמינה שרה את האל לשפוט – "יִשְׁפֹּט יְהוָה בֵּינִי וּבֵינֶיךָ.".
עכשיו האל מוצא לנכון לקבל את מעמד השופט והוא מקבל את גרסת שרה שהגר היא האמה ולא אשתו של אברהם.   כאשר האל  פונה לאברהם, מכונה הגר   "אמתך" וישמעאל הוא כדברי שרה "בן האמה".
 
… יב וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל-אַבְרָהָם, אַל-יֵרַע בְּעֵינֶיךָ עַל-הַנַּעַר וְעַל-אֲמָתֶךָ--כֹּל אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵלֶיךָ שָׂרָה, שְׁמַע בְּקֹלָהּ:  כִּי בְיִצְחָק, יִקָּרֵא לְךָ זָרַע.  יג וְגַם אֶת-בֶּן-הָאָמָה, לְגוֹי אֲשִׂימֶנּוּ:  כִּי זַרְעֲךָ, הוּא. "
 
את ביצוע הגרוש מכנה הכתוב – שילוח :
 
 וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם בַּבֹּקֶר וַיִּקַּח-לֶחֶם וְחֵמַת מַיִם וַיִּתֵּן אֶל-הָגָר שָׂם עַל-שִׁכְמָהּ, וְאֶת-הַיֶּלֶד--וַיְשַׁלְּחֶהָ; וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע, בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע."  
 
שילוח מזכיר לנו שני שילוחים, אחד שכבר היה טרם סיפור אברהם והוא שילוח היונה מהתיבה. בפעם  הראשונה היא שבה ובפעם שנייה היא לא שבה. גם הגר אחרי השילוח הראשון  שבה כדי ללדת את בנה.
בפעם השנייה השילוחים הם כדי לא לשוב עוד.השילוחים השניים המוכרים לנו הם השילוח של ציפורה על ידי משה "אחר שילוחיה". אלו שילוחין במשמעות גירושין. 
 
כל עוד שרה בחיים היה צריך לגרש את הגר. מלכתחילה אכן ,לא הייתה שרה צריכה לנסות את אברהם ולתת לו את הגר לאישה. 
הגירוש של הגר הוא תיקון, אלא שכבר נולד ישמעאל ואת לידתו לא ניתן להחזיר לאחור.
 
בחיים צריך לחשוב היטב לפני שעושים מהלכים מתוך ייאוש או תקווה.   לא הכל ניתן לתיקון ועד היום אנו חיים עם הישמעאלים תוצאה של מעשה נתינת הגר לאברהם.
 

 

לייבסיטי - בניית אתרים