תאריך ושעה
 


מונה:


פרשת בחקתי, הסוגרת את ספר ויקרא, מתחילה בנימה חיובית :
 
" אִם-בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ; וְאֶת-מִצְוֺתַי תִּשְׁמְרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם.  ד וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם, בְּעִתָּם; וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ, וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ.  ה וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת-בָּצִיר, וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת-זָרַע; וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע, וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם.  ו וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד; וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה, מִן-הָאָרֶץ, וְחֶרֶב, לֹא-תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם.  ז וּרְדַפְתֶּם, אֶת-אֹיְבֵיכֶם; וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם, לֶחָרֶב.  ח וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה, וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה יִרְדֹּפוּ; וְנָפְלוּ אֹיְבֵיכֶם לִפְנֵיכֶם, לֶחָרֶב.  ט וּפָנִיתִי אֲלֵיכֶם--וְהִפְרֵיתִי אֶתְכֶם, וְהִרְבֵּיתִי אֶתְכֶם; וַהֲקִימֹתִי אֶת-בְּרִיתִי, אִתְּכֶם.  י וַאֲכַלְתֶּם יָשָׁן, נוֹשָׁן; וְיָשָׁן, מִפְּנֵי חָדָשׁ תּוֹצִיאוּ.  יא וְנָתַתִּי מִשְׁכָּנִי, בְּתוֹכְכֶם; וְלֹא-תִגְעַל נַפְשִׁי, אֶתְכֶם.  יב וְהִתְהַלַּכְתִּי, בְּתוֹכְכֶם, וְהָיִיתִי לָכֶם, לֵאלֹהִים; וְאַתֶּם, תִּהְיוּ-לִי לְעָם.  יג אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִהְיֹת לָהֶם, עֲבָדִים; וָאֶשְׁבֹּר מֹטֹת עֻלְּכֶם, וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם קוֹמְמִיּוּת".
 
נבחן את סדר הופעת הדברים וננסה להבין האם הסדר הזה מעיד על חשיבותם.  
 
הברכה הראשונה, המובטחת על שמירת המצוות, היא הגשמים בעיתם :
 
" וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם, בְּעִתָּם"  
ובעקבות הגשמים-  " וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ, וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ.   ה וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת-בָּצִיר, וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת-זָרַע; וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע, וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם"
 
האם יש קשר בין השפע הכלכלי – "וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע" לבין – "וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם"?
 
והישיבה לבטח, האם היא מתפרשת מההמשך :
 
"וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ, וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד; וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה, מִן-הָאָרֶץ... "
 
על  "וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ" כתב רש"י – ביניכם !  שלום בתוך העם.
 
רק אחרי השלום בתוך הארץ ללא חרדות וללא חיות רעות, רק אז מגיעה ההתייחסות לאויבים:
 
"וְחֶרֶב, לֹא-תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם.  ז וּרְדַפְתֶּם, אֶת-אֹיְבֵיכֶם; וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם, לֶחָרֶב.  ח וְרָדְפוּ מִכֶּם חֲמִשָּׁה מֵאָה, וּמֵאָה מִכֶּם רְבָבָה יִרְדֹּפוּ; וְנָפְלוּ אֹיְבֵיכֶם לִפְנֵיכֶם, לֶחָרֶב"
 
וכשיהיה שקט מול האויבים אפשר יהיה להתרבות בשקט :
 
"וּפָנִיתִי אֲלֵיכֶם--וְהִפְרֵיתִי אֶתְכֶם, וְהִרְבֵּיתִי אֶתְכֶם"
 
האם היום  הדברים  עובדים  לפי המתכון הזה ?
 
גשם ירד השנה לרוויה ומילא את המאגרים  וגם בשנים פחות גשומות היו  לנו יבולים בשפע.
 
הביטחון הכלכלי אמור להבטיח פחות מריבות בתוכנו.  למרות המצב הכלכלי הנחשב לטוב אנחנו לא ממש מצטיינים בשלום לאומי. במיוחד אם ניקח דוגמאות ממערכת הבחירות האחרונה שתמיד והפעם בפרט, מוציאה לאור את המחלוקות והניגודים.
 
כן , כך נראה, חוסר האחדות ואי הבנת מהות הקשר המיוחד בינינו בעצם  מוצאנו מאותם הורים  והיותנו עם אחד , משפיעה על יכולתנו להתמודד עם  הקמים עלינו להכריענו בחומר וברוח, מבחוץ.
 
שנשכיל לקיים קודם כל את -  "וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ"
נקפיד על כך  במעגלים הקרובים לנו וגם ברחוקים יותר נשתדל תמיד.


לייבסיטי - בניית אתרים