תאריך ושעה
 


מונה:


פרשת תרומה מתחילה אמנם בלקיחה או בנתינה של תרומה לצורך הקמת המשכן אך בהמשכה היא בעצם קורס בלימודי הנדסת בנין.
אז, במדבר,  הצורך היה לבנות משכן נייד שנבנה ומתפרק כמעט כמו משחק הילדים המתקדם – לגו :

"וְעָשִׂיתָ אֶת-הַקְּרָשִׁים, לַמִּשְׁכָּן, עֲצֵי שִׁטִּים, עֹמְדִים .  טז עֶשֶׂר אַמּוֹת, אֹרֶךְ הַקָּרֶשׁ; וְאַמָּה וַחֲצִי הָאַמָּה, רֹחַב הַקֶּרֶשׁ הָאֶחָד.  יז שְׁתֵּי יָדוֹת, לַקֶּרֶשׁ הָאֶחָד--מְשֻׁלָּבֹת, אִשָּׁה אֶל-אֲחֹתָהּ; כֵּן תַּעֲשֶׂה, לְכֹל קַרְשֵׁי הַמִּשְׁכָּן.   יח וְעָשִׂיתָ אֶת-הַקְּרָשִׁים, לַמִּשְׁכָּן, עֶשְׂרִים קֶרֶשׁ, לִפְאַת נֶגְבָּה תֵימָנָה .  יט וְאַרְבָּעִים, אַדְנֵי-כֶסֶף, תַּעֲשֶׂה, תַּחַת עֶשְׂרִים הַקָּרֶשׁ:  שְׁנֵי אֲדָנִים תַּחַת-הַקֶּרֶשׁ הָאֶחָד, לִשְׁתֵּי יְדֹתָיו, וּשְׁנֵי אֲדָנִים תַּחַת-הַקֶּרֶשׁ הָאֶחָד, לִשְׁתֵּי יְדֹתָיו.   כ וּלְצֶלַע הַמִּשְׁכָּן הַשֵּׁנִית, לִפְאַת צָפוֹן, עֶשְׂרִים, קָרֶשׁ.   כא וְאַרְבָּעִים אַדְנֵיהֶם, כָּסֶף:  שְׁנֵי אֲדָנִים, תַּחַת הַקֶּרֶשׁ הָאֶחָד, וּשְׁנֵי אֲדָנִים, תַּחַת הַקֶּרֶשׁ הָאֶחָד.    כב וּלְיַרְכְּתֵי הַמִּשְׁכָּן, יָמָּה, תַּעֲשֶׂה, שִׁשָּׁה קְרָשִׁים.   כג וּשְׁנֵי קְרָשִׁים תַּעֲשֶׂה, לִמְקֻצְעֹת הַמִּשְׁכָּן בַּיַּרְכָתָיִם .  כד וְיִהְיוּ תֹאֲמִם, מִלְּמַטָּה, וְיַחְדָּו יִהְיוּ תַמִּים עַל-רֹאשׁוֹ, אֶל-הַטַּבַּעַת הָאֶחָת; כֵּן יִהְיֶה לִשְׁנֵיהֶם, לִשְׁנֵי הַמִּקְצֹעֹת יִהְיוּ.   כה וְהָיוּ, שְׁמֹנָה קְרָשִׁים, וְאַדְנֵיהֶם כֶּסֶף, שִׁשָּׁה עָשָׂר אֲדָנִים:  שְׁנֵי אֲדָנִים, תַּחַת הַקֶּרֶשׁ הָאֶחָד, וּשְׁנֵי אֲדָנִים, תַּחַת הַקֶּרֶשׁ הָאֶחָד .  כו וְעָשִׂיתָ בְרִיחִם, עֲצֵי שִׁטִּים, חֲמִשָּׁה, לְקַרְשֵׁי צֶלַע-הַמִּשְׁכָּן הָאֶחָד כז וַחֲמִשָּׁה בְרִיחִם, לְקַרְשֵׁי צֶלַע-הַמִּשְׁכָּן הַשֵּׁנִית; וַחֲמִשָּׁה בְרִיחִם, לְקַרְשֵׁי צֶלַע הַמִּשְׁכָּן, לַיַּרְכָתַיִם, יָמָּה.    כח וְהַבְּרִיחַ הַתִּיכֹן, בְּתוֹךְ הַקְּרָשִׁים, מַבְרִחַ, מִן-הַקָּצֶה אֶל-הַקָּצֶה.   כט וְאֶת-הַקְּרָשִׁים תְּצַפֶּה זָהָב, וְאֶת-טַבְּעֹתֵיהֶם תַּעֲשֶׂה זָהָב בָּתִּים, לַבְּרִיחִם; וְצִפִּיתָ אֶת-הַבְּרִיחִם, זָהָב.   ל וַהֲקֵמֹתָ, אֶת-הַמִּשְׁכָּן:  כְּמִשְׁפָּטוֹ אֲשֶׁר הָרְאֵיתָ, בָּהָר"
 

בהוראות בניית המשכן צריך היה לתכנן ולבצע על פי היעוד. יחד עם זאת, צריך להתחשב בעובדה שנמצאים במדבר ששם צומחים במקרה הטוב עצי שיטים.  היעוד הוא כמובן משכן שכאמור לעיל צריך להיות מתפרק , קל לנשיאה וקל להרכבה מחדש באתר הבא.

בעת ההיא טרם היה חשמל וטרם היו מכשירי חשמל כמו משורים חשמליים. ייתכן שהמשור הידני המשונן כבר הומצא.  כמו כן, לא היו ברגי מתכת לחבר בהם את עצי השיטים.  בהנחה שאמה היא כשלושים סנטימטרים, גובה המשכן היה כשלושה מטר, גובה סביר למבנה.  עובי העמודים היה כשלושים ס"מ על כ – 15 ס"מ, די קרוב למידות של עצים גושניים. שיטת החיבור הייתה שילוב . מעניין שהיום משתמשים במושגים של חיבור זכר ונקבה, אולם במשכן מצויין "מְשֻׁלָּבֹת, אִשָּׁה אֶל-אֲחֹתָהּ". כנראה חיבור מין שבמינו. שתי ידות דומות.

כאמור באין ברגים ודבק, שיטת החיבור היא שקרש אחד חובק שני אדנים  "וְיִהְיוּ תֹאֲמִם, מִלְּמַטָּה, וְיַחְדָּו יִהְיוּ תַמִּים עַל-רֹאשׁוֹ " כלומר, קצת בלחץ. גם החיבורים יהיו עשויים מעץ ולא ממתכת " וְעָשִׂיתָ בְרִיחִם, עֲצֵי שִׁטִּים".  החיבור המרכזי צריך להחזיק את כל המשכן לכל אורכו " וְהַבְּרִיחַ הַתִּיכֹן, בְּתוֹךְ הַקְּרָשִׁים, מַבְרִחַ, מִן-הַקָּצֶה אֶל-הַקָּצֶה".

אומנם ניתנים כאן הוראות הבניה, אבל צריך לבצע גם בקרת איכות והתאמת התוצאה הסופית לתוכנית המקורית. לכן לסיום נאמר  "וַהֲקֵמֹתָ, אֶת-הַמִּשְׁכָּן:  כְּמִשְׁפָּטוֹ אֲשֶׁר הָרְאֵיתָ, בָּהָר" .  בהיות משה בהר נפרשה בפניו תכנית הבניה וצילום של התוצאה הסופית. כך נאמר גם על המנורה.

כשבונים בית, הן בצורתו הפיזית והן מאבני היסוד של חתן וכלה, צריך שתהיה תכנית מסודרת, איזה בית  רוצים שהוא יהיה. צריך חזון ודמיון לתאר את צורתו החיצונית כפי שהבית יראה לעיני המתבונן בו מבחוץ וצריך שיהיה חזון לעיצוב הפנים של הבית, כדי שישרת את בעליו ואת הצאצאים האמורים לגדול בבית הזה.  ראוי שכל הדברים יובאו בחשבון וכך ייבנה בית יציב ונאה המרחיב את הדעת. יחד עם זאת צריך לדעת שמדי פעם אפשר וצריך לעשות חשיבה מחודשת ובהתאם לתחזק, או לשפץ ואפילו להרוס חלק ולבנות מחדש.  אפשר ללמוד מהיושב במרומים שלא פעם ניחם על אשר עשה והתחיל מהלך חדש.




לייבסיטי - בניית אתרים