תאריך ושעה
 


מונה:


פרשת ראה
פרשת ראה עוסקת באחד היסודות עליהם נברא העולם – הבחירה החופשית. היא בעצם לא כל כך חופשית , יען כי מזהירים אותנו שאם נבחר בדרך הרעה , גם סופנו יהיה רע. אבל לא בהיבט הזה נעסוק הפעם.

הפעם מהדהדת לנו מהפרשה הזו, פרשה ידועה אחרת מספר בראשית כשבשתיהן מדובר על רצון האל לנסות , קרי להעמיד בניסיון.
"כִּי-יַכְרִית יְהוָה אֱלֹהֶיךָ אֶת-הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר אַתָּה בָא-שָׁמָּה לָרֶשֶׁת אוֹתָם--מִפָּנֶיךָ; וְיָרַשְׁתָּ אֹתָם, וְיָשַׁבְתָּ בְּאַרְצָם.   ל הִשָּׁמֶר לְךָ, פֶּן-תִּנָּקֵשׁ אַחֲרֵיהֶם, אַחֲרֵי, הִשָּׁמְדָם מִפָּנֶיךָ; וּפֶן-תִּדְרֹשׁ לֵאלֹהֵיהֶם לֵאמֹר, אֵיכָה יַעַבְדוּ הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה אֶת-אֱלֹהֵיהֶם, וְאֶעֱשֶׂה-כֵּן, גַּם-אָנִי.   לא לֹא-תַעֲשֶׂה כֵן, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ:  כִּי כָל-תּוֹעֲבַת יְהוָה אֲשֶׁר שָׂנֵא, עָשׂוּ לֵאלֹהֵיהֶם כִּי גַם אֶת-בְּנֵיהֶם וְאֶת-בְּנֹתֵיהֶם, יִשְׂרְפוּ בָאֵשׁ לֵאלֹהֵיהֶם". (דברים יב, כט-לא)
 
הפסוק הבא נראה יותר מחובר לפרק הקודם פרק יב מאשר לתחילת הפרק בו הוא מופיע.
"אֵת כָּל-הַדָּבָר, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם--אֹתוֹ תִשְׁמְרוּ, לַעֲשׂוֹת:  לֹא-תֹסֵף עָלָיו, וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ." (פרק יג פסוק א) שימו לב שקודם מופיע לא תסף !  כדאי מאוד למלא את כל מערכת החוקים ולא לגרוע ולוותר על אף חלק. אבל חשוב יותר לא להוסיף, לא חומרות ולא דברים שלא היו חלק ממערכת החוקים שנמסרה לעם ישראל במדבר ובהר.

עתה נעבור להמשך הפרק , בו כך נראה הדברים מתכתבים עם הסיפור המכונה "העקדה".
"כִּי-יָקוּם בְּקִרְבְּךָ נָבִיא, אוֹ חֹלֵם חֲלוֹם; וְנָתַן אֵלֶיךָ אוֹת, אוֹ מוֹפֵת.  ג וּבָא הָאוֹת וְהַמּוֹפֵת, אֲשֶׁר-דִּבֶּר אֵלֶיךָ לֵאמֹר:  נֵלְכָה אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים, אֲשֶׁר לֹא-יְדַעְתָּם--וְנָעָבְדֵם.  ד לֹא תִשְׁמַע, אֶל-דִּבְרֵי הַנָּבִיא הַהוּא, אוֹ אֶל-חוֹלֵם הַחֲלוֹם, הַהוּא:  כִּי מְנַסֶּה יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, אֶתְכֶם, לָדַעַת הֲיִשְׁכֶם אֹהֲבִים אֶת-יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, בְּכָל-לְבַבְכֶם וּבְכָל-נַפְשְׁכֶם."

כמו בפרשתנו פרשת ראה, כך גם בפרשת וירא בספר בראשית , אנו שומעים על רצון ה' לנסות. שם האלוהים ניסה את אברהם :
"וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וְהָאֱלֹהִים, נִסָּה אֶת-אַבְרָהָם; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי.  ב וַיֹּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ, אֶת-יִצְחָק, וְלֶךְ-לְךָ, אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה; וְהַעֲלֵהוּ שָׁם, לְעֹלָה, עַל אַחַד הֶהָרִים, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ." (בראשית פרק כב, א-ב)

הניסיונות, כך נדמה, הם סוג של תרגול או אולי צבירת ניסיון חיים כדי ליצור יכולת להתמודד עם מצבים קשים. זו אולי גם הסיבה שמזהירים ומודיעים מראש שמדובר בניסיון. אל עמידת או אי עמידת אברהם בניסיון, התייחסנו לא פעם בפרשת וירא. שם הניסיון היה פרטי, למרות שהוא השפיע מאוד על כלל האומה.  כאן, בפרשת ראה, מדובר בניסיון של כל העם או לפחות כל הקהילה באותו מקום ישוב שם מתגלה נביא השקר. כאן הניסיון יכול להיות גם מול הלחץ החברתי והסביבתי שנוצר עם ואם הנביא מצליח לסחוף אחריו חלק מהציבור.

שלא נצטרך לעמוד בניסיונות קשים. ואם יבואו בפנינו , שנדע להבחין בין טוב לרע, בין ברכה לחלילה קללה .
 

לייבסיטי - בניית אתרים