תאריך ושעה
 


מונה:


 בפרשת וירא  כמה נושאים ידועים ולא פשוטים : צדיקים" שאולי ימצאו בסדום, הרעב השני והירידה אל אבימלך בגרר והסיפור השני של "אימרי נא אחותי". האירוע המכונן שנקרא "עקדת יצחק", וגם גירוש הגר וישמעאל המכונה בפי המוסלמים "עקדת ישמעאל".

אבל הפעם נעסוק במה שקורה בסדום מהרגע שמאיצים בלוט לצאת מסדום.

וַיָּאִיצוּ הַמַּלְאָכִים בְּלוֹט לֵאמֹר:  קוּם קַח אֶת-אִשְׁתְּךָ וְאֶת-שְׁתֵּי בְנֹתֶיךָ, הַנִּמְצָאֹת--פֶּן-תִּסָּפֶה, בַּעֲו‍ֹן הָעִיר. (על זה אמרו "אוי לרשע ואוי לשכנו".) ההתנהלות של לוט לכאורה לא מובנת. מסבירים לו שעוד מעט וסדום עולה באש, והוא מתמהמה.
" וַיִּתְמַהְמָהּ--וַיַּחֲזִיקוּ הָאֲנָשִׁים בְּיָדוֹ וּבְיַד-אִשְׁתּוֹ וּבְיַד שְׁתֵּי בְנֹתָיו, בְּחֶמְלַת יְהוָה עָלָיו; וַיֹּצִאֻהוּ וַיַּנִּחֻהוּ, מִחוּץ לָעִיר".
ב – 1936 עושים התושבים הפולנים, פוגרום ביהודי העיירה פשיטיק. בעקבות הפוגרום כותב מרדכי גבירטיג את השיר "העיירה בוערת". השיר שנתפס כמעין נבואה אומר :

שְׂרֵפָה, אַחִים, שְׂרֵפָה
קְרוֹבָה, חַס וְחָלִילָה, הַשָּׁעָה
כִּי הַלְּהָבוֹת יַתְמִידוּ
אֶת כֻּלָּנוּ פֹּה יַשְׁמִידוּ
רַק שְׂרִידֵי קִירוֹת יָעִידוּ 
מַה שֶּׁפֹּה הָיָה

מתברר שגם כשכבר רואים את תחילת התהליך הרצחני, קשה לעזוב בית שהתרגלת לחיות בו ובסביבתו. קשה לעזוב ללכת קדימה ולא להביט אחורה, אל מה שהיה.
" וַיְהִי כְהוֹצִיאָם אֹתָם הַחוּצָה, וַיֹּאמֶר הִמָּלֵט עַל-נַפְשֶׁךָ--אַל-תַּבִּיט אַחֲרֶיךָ, וְאַל-תַּעֲמֹד בְּכָל-הַכִּכָּר:  הָהָרָה הִמָּלֵט, פֶּן-תִּסָּפֶה".
בנקודת הזמן הזו, פתאום יש ללוט דרישות קצת מוזרות.
" וַיֹּאמֶר לוֹט, אֲלֵהֶם:  אַל-נָא, אֲדֹנָי.  יט הִנֵּה-נָא מָצָא עַבְדְּךָ חֵן, בְּעֵינֶיךָ, וַתַּגְדֵּל חַסְדְּךָ אֲשֶׁר עָשִׂיתָ עִמָּדִי, לְהַחֲיוֹת אֶת-נַפְשִׁי; וְאָנֹכִי, לֹא אוּכַל לְהִמָּלֵט הָהָרָה--פֶּן-תִּדְבָּקַנִי הָרָעָה, וָמַתִּי. כ הִנֵּה-נָא הָעִיר הַזֹּאת קְרֹבָה, לָנוּס שָׁמָּה--וְהִוא מִצְעָר; אִמָּלְטָה נָּא שָׁמָּה, הֲלֹא מִצְעָר הִוא--וּתְחִי נַפְשִׁי".

האם לוט מנסה לשחק על זמן ? האם הוא מנסה למנוע את הפיכת סדום או לפחות מנסה לעכב את ביצוע הגזרה אולי יקרה משהו ותמנע הפיכת סדום ? לרגע נראה שעתירתו של לוט מתקבלת :
" וַיֹּאמֶר אֵלָיו--הִנֵּה נָשָׂאתִי פָנֶיךָ, גַּם לַדָּבָר הַזֶּה:  לְבִלְתִּי הָפְכִּי אֶת-הָעִיר, אֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ.  כב מַהֵר, הִמָּלֵט שָׁמָּה, כִּי לֹא אוּכַל לַעֲשׂוֹת דָּבָר, עַד-בֹּאֲךָ שָׁמָּה; עַל-כֵּן קָרָא שֵׁם-הָעִיר, צוֹעַר.  כג הַשֶּׁמֶשׁ, יָצָא עַל-הָאָרֶץ; וְלוֹט, בָּא צֹעֲרָה".

מסתבר שהייתה זו רק דחייה של גזר הדין, כנראה מאחר ושום דבר לא השתנה בעיר החטאים.
" וַיהוָה, הִמְטִיר עַל-סְדֹם וְעַל-עֲמֹרָה--גָּפְרִית וָאֵשׁ:  מֵאֵת יְהוָה, מִן-הַשָּׁמָיִם.  כה וַיַּהֲפֹךְ אֶת-הֶעָרִים הָאֵל, וְאֵת כָּל-הַכִּכָּר, וְאֵת כָּל-יֹשְׁבֵי הֶעָרִים, וְצֶמַח הָאֲדָמָה".
וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ, מֵאַחֲרָיו; וַתְּהִי, נְצִיב מֶלַח. 

זה נכון שנאמר ללוט "אַל-תַּבִּיט אַחֲרֶיךָ, וְאַל-תַּעֲמֹד בְּכָל-הַכִּכָּר:  הָהָרָה הִמָּלֵט, פֶּן-תִּסָּפֶה". אבל מה פשר הפיכת אשת לוט (שאין לה שם ולא מסופר עליה דבר) לנציב מלח ?
ודאי יהיו שיאמרו, "בחטאה מתה".  אלא שקשה לומר זאת שהרי נאמר ללוט :
 "קוּם קַח אֶת-אִשְׁתְּךָ וְאֶת-שְׁתֵּי בְנֹתֶיךָ, הַנִּמְצָאֹת--פֶּן-תִּסָּפֶה, בַּעֲו‍ֹן הָעִיר".  אפילו יותר חמור הדבר שהרי אם אשת לוט הייתה נשארת בחיים, יש סבירות גדולה שבנותיהם לא היו עושות את אשר עשו עם אביהן.

"וַיַּשְׁכֵּם אַבְרָהָם, בַּבֹּקֶר:  אֶל-הַמָּקוֹם--אֲשֶׁר-עָמַד שָׁם, אֶת-פְּנֵי יְהוָה.  כח וַיַּשְׁקֵף, עַל-פְּנֵי סְדֹם וַעֲמֹרָה, וְעַל-כָּל-פְּנֵי, אֶרֶץ הַכִּכָּר; וַיַּרְא, וְהִנֵּה עָלָה קִיטֹר הָאָרֶץ, כְּקִיטֹר, הַכִּבְשָׁן".
מדוע היה צריך אברהם לקום "השכם בבוקר" ?

אדם משכים קום בבוקר, כך דרכו של עולם. המושג "השכם בבוקר" קיבל משום מה את הפרוש לקום מוקדם בבוקר, ויש המציינים זאת לחיוב כמי שממהר לעשות משהו חשוב, או למלא את דבר ה'. כך דרשו את ההשכמה של אברהם בעניין המכונה "העקדה".  אז מה פשר ההשכמה בבוקר כאן ?

האם היה פער זמנים, בין המפגש של אברהם עם האלוהים כשהוא ניהל אתו משא ומתן על הצדיקים שאולי יימצאו בסדום, לבין הזמן שבו הוא מבצע את הפיכת סדום ועמורה ? הדבר לכאורה מתבקש לאור האמור להלן שבו נזכר האלוהים באברהם ובשל כך משלח את לוט מהמהפכה.
"וַיְהִי, בְּשַׁחֵת אֱלֹהִים אֶת-עָרֵי הַכִּכָּר, וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים, אֶת-אַבְרָהָם; וַיְשַׁלַּח אֶת-לוֹט, מִתּוֹךְ הַהֲפֵכָה, בַּהֲפֹךְ אֶת-הֶעָרִים, אֲשֶׁר-יָשַׁב בָּהֵן לוֹט.  ל וַיַּעַל לוֹט מִצּוֹעַר וַיֵּשֶׁב בָּהָר, וּשְׁתֵּי בְנֹתָיו עִמּוֹ, כִּי יָרֵא, לָשֶׁבֶת בְּצוֹעַר; וַיֵּשֶׁב, בַּמְּעָרָה--הוּא, וּשְׁתֵּי בְנֹתָיו".  ואין זכר למעשה אשת לוט והפיכתה לנציב מלח".

ושוב אנו נדרשים לשאלה כיצד להבין ולדרוש את מעשה בנות לוט ?
האם מגיע להן עונש על מעשה גילוי העריות הכפול שעשו עם אביהן ?  או אולי מגיע להן צל"ש יען כי יצאו מתוך המחשבה שהן מצילות את העולם מאבדון , יען כי אין בארץ איש אחר "לבוא עליהן כדרך כל הארץ" לחיות זרע ?!

"וַתֹּאמֶר הַבְּכִירָה אֶל-הַצְּעִירָה, אָבִינוּ זָקֵן; וְאִישׁ אֵין בָּאָרֶץ לָבוֹא עָלֵינוּ, כְּדֶרֶךְ כָּל-הָאָרֶץ.  לב לְכָה נַשְׁקֶה אֶת-אָבִינוּ יַיִן, וְנִשְׁכְּבָה עִמּוֹ; וּנְחַיֶּה מֵאָבִינוּ, זָרַע.  לג וַתַּשְׁקֶיןָ אֶת-אֲבִיהֶן יַיִן, בַּלַּיְלָה הוּא; וַתָּבֹא הַבְּכִירָה וַתִּשְׁכַּב אֶת-אָבִיהָ, וְלֹא-יָדַע בְּשִׁכְבָהּ וּבְקוּמָהּ.  לד וַיְהִי, מִמָּחֳרָת, וַתֹּאמֶר הַבְּכִירָה אֶל-הַצְּעִירָה, הֵן-שָׁכַבְתִּי אֶמֶשׁ אֶת-אָבִי; נַשְׁקֶנּוּ יַיִן גַּם-הַלַּיְלָה, וּבֹאִי שִׁכְבִי עִמּוֹ, וּנְחַיֶּה מֵאָבִינוּ, זָרַע.  לה וַתַּשְׁקֶיןָ גַּם בַּלַּיְלָה הַהוּא, אֶת-אֲבִיהֶן--יָיִן; וַתָּקָם הַצְּעִירָה וַתִּשְׁכַּב עִמּוֹ, וְלֹא-יָדַע בְּשִׁכְבָהּ וּבְקֻמָהּ.  לו וַתַּהֲרֶיןָ שְׁתֵּי בְנוֹת-לוֹט, מֵאֲבִיהֶן.  לז וַתֵּלֶד הַבְּכִירָה בֵּן, וַתִּקְרָא שְׁמוֹ מוֹאָב:  הוּא אֲבִי-מוֹאָב, עַד-הַיּוֹם.  לח וְהַצְּעִירָה גַם-הִוא יָלְדָה בֵּן, וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן-עַמִּי:  הוּא אֲבִי בְנֵי-עַמּוֹן, עַד-הַיּוֹם".

מעשים שנעשים בעולם, ראוי שייבחנו מזוויות שונות. לפעמים נדמה שהמעשה שנעשה הוא מהמגונים שנעשים. אבל בראיה קצת אחרת ובעיניים של האחר, יכול אותו מעשה להיחשב כמעשה חכם, אמיץ, מעשה של אנשים ובמקרה הזה, נשים בעלות תושייה.



לייבסיטי - בניית אתרים