תאריך ושעה
 


מונה:


ערב שבת פרשת ויקהל פקודי התשעח 2018
 
קול התור נשמע בארצנו, יחד עם התנודות במזג האוויר ונוכח הפריחה, מבשרים את בוא האביב. ולכן, ביום שישי בבוקר, נצעד כמידי שנה את צעדת האביב ממזכרת-בתיה למצפור רפנאל. השנה על פי עצת ירון – מנהל אגף הספורט, נציב לאורך מסלול הצעידה, שלושה לוחות המספרים את סיפורו של רפנאל: לוח בנושא צבא, לוח בנושא שירים ולוח בנושא ספורט וטיולים בארץ. בצעדה צפויים להשתתף קרוב לשבע מאות תלמידי כיתות ד, ה, ו מכל בתי הספר במזכרת-בתיה. לצד הלוחות , יספרו מדריכות המדרשה למורשת הציונות  את סיפורו של רפנאל וגם אתם מוזמנים.
ולפרשות השבוע המחוברות- ויקהל-פקודי והשבת מכונה  גם שבת פרה, שבת שלפני ראש חודש ניסן. ראש חדש אותו נברך בשבת . למרות שראש חודש ניסן יהיה בשבת הבאה, ובשבת הבאה נקרא גם את "פרשת החדש" , זו הזדמנות לעסוק קצת בראש חודש ניסן המוזכר בפרשתנו, ולכן נדבר בו כבר לקראת השבת הזו.

וכך כתוב בפרשתנו:
 "וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב בְּיוֹם הַחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ, תָּקִים, אֶת-מִשְׁכַּן אֹהֶל מוֹעֵד. ג וְשַׂמְתָּ שָׁם, אֵת אֲרוֹן הָעֵדוּת; וְסַכֹּתָ עַל-הָאָרֹן, אֶת-הַפָּרֹכֶת...
...וַיַּעַשׂ, מֹשֶׁה:  כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, אֹתוֹ--כֵּן עָשָׂה.  יז וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן, בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ:  הוּקַם, הַמִּשְׁכָּן...
נזכיר שראש חדש ניסן נקבע לראש השנה של עם ישראל, בדיוק שנה לפני הקמת המשכן :
"הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה" .(שמות יב, ב)

רוצה לומר, יש ראש שנה כלל עולמי, מהיום הראשון לבריאה , אותו משמר כל העולם מששת ימי בראשית ע"י שמירת השבת שהוא כל יום שביעי שמונים מאז כילה אלוהים את מלאכת הבריאה.   שמירת השבת במובן של שמירת הספירה השבועית במחזוריות של שבעה ימים.  במקרה או שלא במקרה , היום השביעי הוא יום המנוחה.  ויש ראש שנה מיוחד לעם ישראל. ראש שנה שבו הפכו בני ישראל  לעם ישראל.  עכשיו יותר ברור מדוע דווקא ביום הזה נצטווה משה להקים את המשכן. 

ומהו אחד מהדברים היותר חשובים  שהושם במשכן ?  "העדות" ! 
כך כתוב בפרשתנו:
וַיִּקַּח וַיִּתֵּן אֶת-הָעֵדֻת, אֶל-הָאָרֹן, וַיָּשֶׂם אֶת-הַבַּדִּים, עַל-הָאָרֹן; וַיִּתֵּן אֶת-הַכַּפֹּרֶת עַל-הָאָרֹן, מִלְמָעְלָה .  כא וַיָּבֵא אֶת-הָאָרֹן, אֶל-הַמִּשְׁכָּן, וַיָּשֶׂם אֵת פָּרֹכֶת הַמָּסָךְ, וַיָּסֶךְ עַל אֲרוֹן הָעֵדוּת כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה, אֶת-מֹשֶׁה (פרק מ)
אז מהי אותה עדות ?

כך כתוב בפרשה הקודמת:
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה, כְּתָב-לְךָ אֶת-הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה:  כִּי עַל-פִּי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, כָּרַתִּי אִתְּךָ בְּרִית--וְאֶת-יִשְׂרָאֵל.   כח וַיְהִי-שָׁם עִם-יְהוָה, אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה--לֶחֶם לֹא אָכַל, וּמַיִם לֹא שָׁתָה; וַיִּכְתֹּב עַל-הַלֻּחֹת, אֵת דִּבְרֵי הַבְּרִית--עֲשֶׂרֶת, הַדְּבָרִים.   כט וַיְהִי, בְּרֶדֶת מֹשֶׁה מֵהַר סִינַי, וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיַד-מֹשֶׁה, בְּרִדְתּוֹ מִן-הָהָר (לד, כז-כט)

לוחות הברית הם לוחות העדות. זו עדות לקיום מעמד הר סיני וזו העדות לכריתת הברית בין היושב במרומים לבין עם ישראל. זו העדות שהחוקים החקוקים וחרוטים על הלוחות הם החוקים הנכונים על פיהם צריך להתנהל העולם.
לצערנו, לוחות העדות נעלמו וזו אולי אחת הסיבות שיש המערערים על הכתוב על לוחות העדות. היעלמות הלוחות וחורבן הבית בו שכנו הלוחות כעדות, ויחד עם יציאת עם ישראל לגלות מארץ ישראל, היו בעיני הנוצרים אות וסימן ועדות לכך שהבורא אכן אהב את עם ישראל כעם הנבחר, אבל החליט להעביר את הבחירה אליהם. 

ואולי צריך להביט על הדברים בצורה קצת אחרת. 
אכן החורבן של הבית בו שכנו לוחות העדות, הוא עדות לכך שעם ישראל לא התאים לצורת עבודת האל על ידי בית מקדש וקורבנות.  האמונה היהודית והמשך קיומו של עם ישראל השתנה לעם שבו העדות , קרי הסיפור של עם ישראל, עובר מאב לבן מדור לדור ע"י ישיבה משפחתית שבו עושים סדר בתולדות עמנו ומעבירים את לפיד הסיפור מדור לדור.

ואם בעדות אנו עוסקים, זה גם הסיפור של בית העדות בניר גלים. השואה היא קצהו ושיאו של החורבן  שפקד את עם ישראל . השיבה מהגולה חזרה לארץ ישראל של השורדים אחרי השואה, גרמה בהתחלה, לשתיקת השורדים.  משהבינו השורדים שהם לא לבד במצבם, החליטו בניר גלים להקים את "בית העדות" שם יספרו את סיפורם לדורות הבאים.

שנדע להמשיך את הסיפור הבלתי נגמר של עם ישראל ולקיים את העדות לדורות הבאים.

לייבסיטי - בניית אתרים