תאריך ושעה
 


מונה:



פרשת האזינו 

פרשת האזינו היא פרשה הקרויה שירה. יש בה קטעים עם מקצבים ותקבולות המאפיינים שירה. אבל יש בה גם אזהרות מלוות באיומים של לא מעט צרות. אבל לא בזאת נעסוק הפעם.  הפעם ננסה להבין את פשר המושג "צור".
 
אנחנו מכירים את "צור ישראל וגואלו" זה אבינו שבשמים אליו אנו נושאים את התפילה לשלום המדינה.  ואנו מכירים את הפשרה שעשו בעת הכרזת המדינה, כשהיו כאלה שרצו להכניס את שמו של אלוהי ישראל למגילת העצמאות והיו כאלה שהתנגדו לכך.  הפשרה הייתה בסוף  "בעזרת צור ישראל".
 
אז בואו נבחן בפרשתנו את המונח "צור".
 
"הַצּוּר֙ תָּמִ֣ים פָּֽעֳל֔וֹ כִּ֥י כָל-דְּרָכָ֖יו מִשְׁפָּ֑ט אֵ֤ל אֱמוּנָה֙ וְאֵ֣ין עָ֔וֶל צַדִּ֥יק וְיָשָׁ֖ר הֽוּא" (פסוק ד')
 
"יַרְכִּבֵ֨הוּ֙ עַל-בָּ֣מֳתֵי אָ֔רֶץ וַיֹּאכַ֖ל תְּנוּבֹ֣ת שָׂדָ֑י וַיֵּֽנִקֵ֤הוּ דְבַשׁ֙ מִסֶּ֔לַע וְשֶׁ֖מֶן מֵֽחַלְמִ֥ישׁ צֽוּר" (יד)
 
"וַיִּשְׁמַ֤ן יְשֻׁרוּן֙ וַיִּבְעָ֔ט שָׁמַ֖נְתָּ עָבִ֣יתָ כָּשִׂ֑יתָ וַיִּטּשׁ֙ אֱל֣וֹהַּ עָשָׂ֔הוּ וַיְנַבֵּ֖ל צ֥וּר יְשֻֽׁעָתֽוֹ": (טו)
 
"צ֥וּר יְלָֽדְךָ֖ תֶּ֑שִׁי וַתִּשְׁכַּ֖ח אֵ֥ל מְחֹֽלְלֶֽךָ:" (יט) 
 
" אֵיכָ֞ה יִרְדֹּ֤ף אֶחָד֙ אֶ֔לֶף וּשְׁנַ֖יִם יָנִ֣יסוּ רְבָבָ֑ה אִם-לֹא֙ כִּֽי צוּרָ֣ם מְכָרָ֔ם וַֽיהֹוָ֖ה הִסְגִּירָֽם:  כִּ֛י לֹ֥א כְצוּרֵ֖נוּ צוּרָ֑ם וְאֹֽיְבֵ֖ינוּ פְּלִילִֽים:" ( לא- לב )
 
" וְאָמַ֖ר אֵ֣י אֱלֹהֵ֑ימוֹ צ֖וּר חָסָ֥יוּ בֽוֹ" (לז)
 
בכל המקומות המונח  צ֖וּר  הוא שם של האל. שם יסודי ומוצק. 
 רק בפסוק י"ד המשמעות על פניה שונה :   "וַיֵּֽנִקֵ֤הוּ דְבַשׁ֙ מִסֶּ֔לַע וְשֶׁ֖מֶן מֵֽחַלְמִ֥ישׁ צֽוּר"
כאן התקבולת היא סלע שמולה עוד סוג של סלע - חלמיש צור.
 
צור הוא תשתית בסיסית, סלע קיומנו.  האל הוא סלע קיומנו.

ולסיום:  וַיָּבֹ֣א מֹשֶׁ֗ה וַיְדַבֵּ֛ר אֶת-כָּל-דִּבְרֵ֥י הַשִּׁירָֽה-הַזֹּ֖את בְּאָזְנֵ֣י הָעָ֑ם ה֖וּא וְהוֹשֵׁ֥עַ בִּן-נֽוּן מה  וַיְכַ֣ל מֹשֶׁ֗ה לְדַבֵּ֛ר אֶת-כָּל-הַדְּבָרִ֥ים הָאֵ֖לֶּה אֶל-כָּל-יִשְׂרָאֵֽל מו  וַיֹּ֤אמֶר אֲלֵהֶם֙ שִׂ֣ימוּ לְבַבְכֶ֔ם לְכָ֨ל-הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁ֧ר אָֽנֹכִ֛י מֵעִ֥יד בָּכֶ֖ם הַיּ֑וֹם אֲשֶׁ֤ר תְּצַוֻּם֙ אֶת-בְּנֵיכֶ֔ם לִשְׁמֹ֣ר לַֽעֲשׂ֔וֹת אֶת-כָּל-דִּבְרֵ֖י הַתּוֹרָ֥ה הַזֹּֽאת מז  כִּ֠י לֹֽא-דָבָ֨ר רֵ֥ק הוּא֙ מִכֶּ֔ם כִּי-ה֖וּא חַיֵּיכֶ֑ם וּבַדָּבָ֣ר הַזֶּ֗ה תַּֽאֲרִ֤יכוּ יָמִים֙ עַל-הָ֣אֲדָמָ֔ה אֲשֶׁ֨ר אַתֶּ֜ם עֹֽבְרִ֧ים אֶת-הַיַּרְדֵּ֛ן שָׁ֖מָּה לְרִשְׁתָּֽהּ
 
יש כאן המשכיות. משה בא לפני בני ישראל להיפרד מהם יחד עם ממשיכו יהושע.
 ולמה צריך לשים לב ? 
להעברת המסורת לבנים לדורות הבאים. כל בן וגם בת מחויבים בהעברת המסורת לדורות הבאים.
 
                               שנדע להמשיך את השרשרת




לייבסיטי - בניית אתרים