תאריך ושעה
 


מונה:


ערב יום הכיפורים התשעט 2018
יום הכיפורים מוזכר בתורה בשלושה מקומות וקצת חוזר על עצמו:
 
את הקטע הבא , המופיע "אחרי מות שני בני אהרן",  אנו קוראים בתורה ביום הכיפורים-
 
"וְהָיְתָה לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם, בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ תְּעַנּוּ אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ הָאֶזְרָח וְהַגֵּר הַגָּר בְּתוֹכְכֶםל כִּי בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לְטַהֵר אֶתְכֶם, מִכֹּל חַטֹּאתֵיכֶם לִפְנֵי יְהוָה תִּטְהָרוּ . לא שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הִיא לָכֶם, וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם, חֻקַּת עוֹלָם לב וְכִפֶּר הַכֹּהֵן אֲשֶׁר  יִמְשַׁח אֹתוֹ וַאֲשֶׁר יְמַלֵּא אֶת יָדוֹ לְכַהֵן תַּחַת אָבִיו, וְלָבַשׁ אֶת בִּגְדֵי הַבָּד, בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ לג וְכִפֶּר אֶת מִקְדַּשׁ הַקֹּדֶשׁ וְאֶת אֹהֶל מוֹעֵד וְאֶת הַמִּזְבֵּחַ יְכַפֵּר, וְעַל הַכֹּהֲנִים וְעַל כָּל עַם הַקָּהָל יְכַפֵּר לד וְהָיְתָה זֹּאת לָכֶם לְחֻקַּת עוֹלָם לְכַפֵּר עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִכָּל חַטֹּאתָם, אַחַת בַּשָּׁנָה. וַיַּעַשׂ כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה אֶת מֹשֶׁה." (ויקרא טז )
 
סיפור יום הכיפורים כמופיע לעיל, הוא לא בהכרח המשך של סיפור מות שני בני אהרן. יתרה מכך, מות שני בני אהרן, ולא חשוב כרגע מה היה חטאם, לא מהווה דוגמא טובה ליכולת בני האדם להרהר במעשיהם ולנסות לתקן. כאן המוות הוא מידי ומוות הוא בלתי הפיך.  זאת ועוד, על פי התיאור, על האדם חלה רק החובה לענות (ולא כתוב איך, ולא כתוב דווקא צום) את הנפש, את מלאכת הכפרה מבצע הכהן.
 
הפעם הבאה שמוזכר יום הכיפורים, את הקטע הבא לא קוראים בתורה ביום הכיפורים.
 (בקריאת התורה במנחה של יום הכיפורים קוראים קטע שיום הכיפורים כלל לא מוזכר בו. מוזכרים בקריאה הזו כל מיני חטאים שכדאי לא לעשות .)
 
"וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר :כז אַךְ בֶּעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה, יוֹם הַכִּפֻּרִים הוּא, מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם,  וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַיהוָהכח וְכָל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה, כִּי יוֹם כִּפֻּרִים הוּא לְכַפֵּר עֲלֵיכֶם לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם כט כִּי כָל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר לֹא תְעֻנֶּה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה, וְנִכְרְתָה מֵעַמֶּיהָל וְכָל הַנֶּפֶשׁ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה כָּל מְלָאכָה בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה, וְהַאֲבַדְתִּי אֶת הַנֶּפֶשׁ הַהִוא מִקֶּרֶב עַמָּהּלא כָּל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ, חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם בְּכֹל מֹשְׁבֹתֵיכֶםלב שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן הוּא לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב, מֵעֶרֶב עַד עֶרֶב תִּשְׁבְּתוּ שַׁבַּתְּכֶם". (ויקרא כג כו-לב)
 
אין שוני מהותי בין הכתוב הזה לבין שני הכתובים האחרים, למעט הגדרת זמנו של היום , מהערב עד הערב. שלא כפי שאנו נוהגים לכנות את הערב , מלפני היום, כאן הכתוב מכנה את ערב יום הכיפורים ערב העשירי - בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ בָּעֶרֶב !  (יש לכך השלכות על הגדרת הימים שלא ניכנס אליהן עתה.)
 
 
את הקטע השלישי המופיע בספר ויקרא אנו קוראים ביום הכיפורים כמפטיר:
 
וּבֶעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם כָּל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ .  ח וְהִקְרַבְתֶּם עֹלָה לַיהוָה, רֵיחַ נִיחֹחַ: פַּר בֶּן בָּקָר אֶחָד, אַיִל אֶחָד, כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה שִׁבְעָה, תְּמִימִם יִהְיוּ לָכֶםט וּמִנְחָתָם: סֹלֶת בְּלוּלָה בַשָּׁמֶן, שְׁלֹשָׁה עֶשְׂרֹנִים לַפָּר, שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים לָאַיִל הָאֶחָדי עִשָּׂרוֹן עִשָּׂרוֹן לַכֶּבֶשׂ הָאֶחָד, לְשִׁבְעַת הַכְּבָשִׂיםיא שְׂעִיר עִזִּים אֶחָד חַטָּאתמִלְּבַד חַטַּאת הַכִּפֻּרִים וְעֹלַת הַתָּמִיד וּמִנְחָתָהּ, וְנִסְכֵּיהֶם".במדבר כט ז-יא)
 
משיחות עם אנשים שונים ומגוונים ( נשים וגברים) , נראה שאין ממש כמיהה לחזור לעידן של בית מקדש עם קורבנות. "נשלמה פרים שפתינו". יכול להיות שהגיע הזמן להוציא את כל מה שקשור בקורבנות המקדש מחיינו ומתפילתנו. אולי ראוי היה לקרוא את הקטע השני כמפטיר ולא את זה המופיע בספר במדבר.
 
ואם בתיקונים אנו עוסקים. מה עוד ניתן ללמוד ולתקן מיום הכיפורים. שלא כמו כל החגים, ביום כיפור אין יום צום שני של גלויות. ולא ממש חשוב מדוע כך נקבע. אז אולי הגיע הזמן לבטל את יום טוב שני של גלויות. ויותר מכך לבטל את יום שני של ראש השנה.
 
כבר דנו בעניין שיום הכיפורים הוא אומנם זמן הרהור על העבר, אבל הוא לא נועד לחטט בעבר אלא ללמוד ולתכנן לקראת העתיד, שאנו מקווים שיהיה טוב יותר.
 
אי אפשר שלא להזכיר את יום הכיפורים מלפני 45 שנה. בתפילת מנחה כבר הכל רחש וגעש. הכבישים הריקים התמלאו מכוניות של מגייסים ומגוייסים למלחמה. עתה מתפרסמים עוד מסמכים מהעת ההיא. ההורים של הנופלים הולכים ומתמעטים. הדור הבא של בני המשפחות של הנופלים , אחים , אלמנות ויתומים, מספרים על מי שהלך למלחמה ולא שב.
 
בחול המועד נערוך סיור ברמת הגולן ובין היתר נספר את סיפורי המלחמה ההיא.
 




לייבסיטי - בניית אתרים