תאריך ושעה
 


מונה:



יום הכיפורים

מה עוד אפשר לומר על יום הכיפורים שטרם נאמר ? ובכל זאת נשאל : לשם מה בא לעולם יום הכיפורים?  או אם תרצו אפשר לשאול מכיוון הפוך : איך היו נראים חיינו ללא יום הכיפורים ?!

כשאמרה לי השבוע מבשרת, שלקראת יום כיפור , הם למדו "הלכות יום כיפור" כמו , איסור אכילה ושתייה ואיסור נעילת הסנדל וכו', אמרתי לה , שחשוב לדעת את ההלכות הללו , אבל לא זה מה שחשוב ביום הכיפורים !

לא זה מה שאמרתי לה, אבל הרהרתי אולי בעצם, יום הכיפורים היה צריך להיות "יום השלום".  אנחנו אומנם מכנים אותו כיום הסליחה והכפרה, אבל זה הזמן בו אנו נדרשים לבקש סליחה ממי שגרמנו לו עוול, או בשפת הילדים "לעשות אתו שולם".  כן ה - "שולם", הוא השלום שאנחנו כל כך כמהים אליו . השלום הוא ההשלמה לשלמות.
שלום וסליחה ומחילה אפשר לעשות כשהאדם – קרי אנחנו, מסוגלים להנמיך קצת את האגו שלנו ואת השאיפות שלנו ולהותיר מקום גם לאחר ולשאיפותיו. 
מבשרת סיפרה על חברה שגרמה לה עוול ויום למחרת ניסתה "לקנות אותה" !

היכן עובר הגבול בין הרצון לבקש סליחה ולפייס את מי שגרמנו לו עוול ובין הניסיון "לקנות" שקט או מחילה ע"י מתן מתנות?   ומה אם הדבר כבר לא מעשה חד פעמי אלא מעשה העוול ובעקבותיו "הניסיון לקנות" מתרחשים כמה פעמים. האם אנחנו אמורים למחול לשור המועד, או לנקוט בפעולת תוכחה או התנתקות, או אולי צריך להחזיר לה או לו  באותה מטבע ?

גם בניסיונות לעשות שלום בין מדינות ובעיקר ביננו לבין שכננו, ההתלבטות הזו קיימת.  האם אנחנו צריכים לוותר למען השלום? או שמא אויבנו הם בבחינת שור מועד, שאם נוותר במסגרת הסליחה והפיוס, נקבל מהם עוד מאותם דברים וממקום גרוע יותר ?

סליחה ופיוס אינם דבר אוטומטי לא במישור הלאומי ולא במישור הפרטי.  לסליחה יש מחיר. צריך לנסות ולבחון עם מי יש לנו עסק. 
גם לתרומה יש מחיר ותלוי מה גובהו. האם כאשר מישהו מבקש תרומה או צדקה, האם אנחנו צריכים לבחון ולחקור האם האדם באמת זקוק לתרומה, או אם הוא פושט יד לא שואלים שאלות, או שמא הוא "שנורר" שהפך את זה למקצוע ?

כשמישהו סיפר סיפור הזוי ובשורה התחתונה ביקש כמה עשרות שקלים-  האם לחשוד באמיתות הסיפור, או  להתייחס לצורך שמביע הזולת כפשוטו, בעיקר בערב יום הכיפורים, ולתת לו מאה שקלים, שהרי סליחה וצדקה ותפילה , כך לימדונו, מעבירים את רוע הגזרה.

ולגבי התפילה בכלל וביום הכיפורים בפרט - מה המינון הראוי , מה אורך התפילה ואולי מה היא בכלל התפילה שראוי להתפלל ?   האם עוד כמה מזמורי תהילים מעבירים את רוע הגזרה ? האם עוד כמה אמירות של 13 מידות, כפי שנוהגים לומר בתפילת נעילה,  או האם עוד כמה הכאות "על חטא" שלא ברור אם באמת חטאנו בהם, הם שיעבירו את רוע הגזרה ?!

ומי בכלל אמר שאנחנו כולנו בחזקת פושעים וחטאים, שעל פי מעשינו מגיע לנו גזרה רעה ?

נראה דווקא שרובנו אנשים טובים וחזקה עלינו שגזר דיננו הוא דווקא לטובה ואין צורך לקרוע את גזר הדין. על פי מאזן וריבוי מעשנו הטובים , אולי צריך למסגר את גזר דיננו הצפוי לטובה, כדי שגם אחרים יראו וילמדו לעשות אך טוב וחסד.

השילוב של  מחילה וסליחה לעצמנו ולזולתנו , תפילה  ומעשים, הוא מה  שאנו מקווים שיכול להביא לתוצאה המקווה של להיות אדם טוב יותר  ובכך לתרום את חלקנו לחברה טובה יותר עבור כולנו. 

צום מועיל , שנה טובה  ומוצלחת


לייבסיטי - בניית אתרים